2.4

Erövringen av apornas planet

En ny typ av virus har utrotat alla jordens hundar och katter. Som nya husdjur väljer människorna istället apor. Men man ser snart hur användbara dessa djur är och snart utvecklas husdjursskapet till rena slavhandeln. Man vet dock inte att sonen till de talande aporna som tidigare landat på jorden, Caesar, fortfarande lever. När man får reda på att det finns en intelligent apa kvar skyr man inga medel för att fånga in honom. Men Caesar och hans folk är trötta på förtryck och han leder dem till revolution.

Originaltitel Conquest of the Planet of the Apes
Regissör J Lee Thompson
Manus Pierre Boulle, Paul Dehn
Genre Action, Science Fiction, Thriller, Drama, 70-tal
Skådespelare Roddy McDowall, Don Murray, Ricardo Montalban, Natalie Trundy, Hari Rhodes

2017-10-25
martineden
2017-07-24
[rek. 2] Del fyra i serien är också ett mycket lyckat bidrag i serien. Det finns inget att direkt invända mot i själva utförandet, som jag tycker är fint välutfört. Filmen byggs upp mycket bra och jag gillar det fascistoida samhället som skildras, slaveriet och slutligen revolutionen. Gillar verkligen Caesars utveckling under filmen, från en passiv observatör till aktiv revolutionär! McDowall är mycket, mycket bra i huvudrollen! Tyvärr har budgeten för varje del dalat och det hade varit härligt att se filmen i större skala och kanske med större detaljrikedom angående upprinnelsen till apornas uppror. Älskar scenen när Caesar kyligt observerar upploppet i ljuset från lågorna. Bra!!!! 3+/4-
Solidus
2017-07-23
Bästa förklaringen av det fjärde kapitlet i filmsagan skulle nog kunna vara: "Apornas planet" möter "1984". Apornas revolt är en fröjd att skåda, dock hade filmen mått bra mer pengar i budgeten så att regissören hade kunnat skapa revolten i en större skala samt ge filmen längre speltid.
hsimpson
2015-12-28
Ja, nog känns den som transportsträcka. Inte mycket att hurra för, men den är fortfarande klart bättre än tvåan i serien.
2015-12-08
Har verkligen sina stunder men känns väl lång trots sina knappa 90 minuter.
vonadel
2015-03-27
Ingen höjdarfilm kanske, men då jag gillar detta franchise så mycket är det ändå inte dåligt. Ok, tvåan var visserligen dålig, men denna är bättre. Inte riktigt lika bra som trean dock. Så mycket charm. Rebooten har ganska många paralleller till denna. 5/10
Kriffot
2014-10-08
Klart bättre än trean som var katastrof, men inte direkt lysande heller.
idd
2014-10-07
Riktigt korkad å riktigt charmig! Bästa sen ettan..
Redwood
2014-10-02
"Conquest..." är en lång transportsträcka till den avslutande delen i serien ("Battle..."), men som sådan betraktat rätt så underhållande.
SID6581
2014-07-11
ingen direkt höjdare, men det finns något charmigt i hur allvarsam den försöker vara.