2.5

Escape

Det är tio år sedan digerdöden härjade i Norge. En fattig familj ger sig av för att hitta en bättre plats att bo på, men på ett öde bergspass blir de attackerade av en grupp hänsynslösa banditer.

Originaltitel Flukt
Regissör Roar Uthaug
Manus Thomas Moldestad
Genre Thriller, Action, 2010-tal
Skådespelare Ingrid Bolsø Berdal, Tobias Santelmann, Kristian Espedal, Isabel Christine Andreasen, Hallvard Holmen, Richard Skog, Bjørn Moan, Hans Jacob Sand, Milla Olin, Martin Slaatto, Clara Lien Sunde, Eirik Holden Rotheim, Iren Reppen

2020-11-06
Kul med norsk medeltid, och det är också miljöerna och tidsperioden som är den här filmens behållning. Annars lite underligt att filmen stundtals är brutal samtidigt som den i det stora hela känns lite barnslig, det är svårt att förstå vem den då vänder sig till. De pajasaktiga skurkarna är lite svåra att ta på allvar, och samtliga karaktärer beter sig väldigt korkat, men de är möjligt att folk var stendumma på medeltiden. Men visst, den funkade helt okej som förströelse
Hanness
2018-12-31
Gillade den.
wasteoftime
2016-10-25
Snacka om lösa premisser för att göra en film. Gör om gör rätt. Skaffa en story först, gör filmen sedan, inte tvärtom. Det är dock härligt att se någon använda den vackra naturen i Norge, den borde verkligen utnyttjas mer i den här typen av film. Men den här filmen lämnar så mycket mer att önska, på så många plan att det blir ohållbart. Man ställer sig hela tiden frågan "varför?" - utan att få några svar alls. Kanske lite antydningar, på sin höjd. 0,3 på SH-skalan blir det, då det ändå är relativt välregisserat och koreograferat.
Murvel48
2016-10-19
Det här kunde varit en äventyrsfilm för barn i nedre tonåren om det inte vore för det råa våldet. Som vuxenfilm är den tråkig och helt innehållslös, om än snyggt gjord på sitt sätt.
2016-02-07
Hyfsad intensitet och fantastiskt vackra miljöer. Men det är rätt så tjatigt, rätt så dumt och alldeles för billigt. (5+/15)
amam
2013-12-21
Jag gillade Berdal men resten. Nä. Filmen i sig var tyvärr ganska tråkig.
Djason
2013-12-06
Fantastiska vyer och gediget skådespeleri gör denna film riktigt vass. Ingrid Bolsö Berdal är en riktigt duktig skådis och kommer säkert snart ses i mer hollywoodrullar. Åter en gång levererar Norge bra film.
Almgren
2013-10-24
Trots att filmen är kort känner jag att jag blir lite uttråkad, och man blandar bra karaktärsutveckling och vettiga, enkla stridsscener med riktiga skräckfilms-dumheter. Handlingen är också väldigt förutsägbar för det mesta, vilket gör att spänningen i stort sett uteblir.
lucius
2013-09-19
Borde kanske fått en 2a men jag plussar för grann-sämjan
Bozze80
2013-06-08
Vackra miljöer och snyggt filmat, men en ganska enkel historia. Klart godkänd underhållning som håller sig till en lagom längd.