2.6

Eternals

I Marvel Studios “Eternals” får vi följa en grupp utomjordiska hjältar som har skyddat Jorden sedan tidernas begynnelse. När Deviants, monstruösa varelser sedan länge bortglömda i historien, mystiskt återvänder, tvingas Eternals återförenas för att ännu en gång försvara mänskligheten.

Originaltitel Eternals
Alternativ titel Marvels Eternals, The Eternals
Regissör Chloé Zhao
Manus Chloé Zhao, Patrick Burleigh, Ryan Firpo, Kaz Firpo
Genre Action, Äventyr, 2020-talet
Skådespelare Gemma Chan, Richard Madden, Kumail Nanjiani, Lia McHugh, Brian Tyree Henry, Lauren Ridloff, Barry Keoghan, Ma Dong-seok, Kit Harington, Salma Hayek, Angelina Jolie

psyche_delic
2022-05-09
Hade inga större problem med den när jag såg den första gången, men nu har jag läst originalsetien av Kirby och inser mer och mer att de missade en stor potential när de gjorde vissa val. Varför är tex Deviants monster som ska utrotas istället för en ras med motiveringar som man kan sympatisera med (och en hel del som man inte kan sympatisera med, men det hade åtminstone blivit mer komplext)? Varför finns det så få Eternals? Var är relationen mellan Thena och Kro? Varför är inte Celestials mer intressanta? Osv osv…
HerrNenne
2022-04-04
2022-01-14: Jag gillade detta, det var ganska bra och speciellt när hjältarna tog del i vår historia och våra myter. Den saknar något som gör den speciell, och hela slutet kändes som lite av ett anti-klimax.
2022-02-23
Oj, så ointressant och stillaståemde. Och JISSES vad med moralkakor! Men några sekvenser är underhållande, så den slipper ettan. (4+/15)
Zok
2022-02-21
Långtråkigt och intetsägande.
PeterTheW
2022-01-26
Snygg? Ja. Men så jäkla tråkig att jag som har svårt att somna borde använda detta som sömnhjälp = Boring.
cedmoy
2022-01-26
Jag brukar gilla superhjältefilm litegrand oavsett hur bra dom är. Brukar vara underhållande ändå. Men en halvtimme in så var jag tvungen stänga av. Jag försökte till och med fortsätta ett par ggr till. Men det gick inte. Finns ju inget som kan hända som rimligtvis kan rädda upp filmen - såvida den tex inte byter genre mitt i - men det brukar ju aldrig västerländsk film göra.
Robkiller
2022-01-15
Vad var det här för dynga. Helt värdelöst.
isecore
2022-01-14
Den här filmen pekar med hela handen, oavbrutet. Som tittare får man hela tiden veta vad man ska tycka, och överhuvudtaget växlar filmen mellan att rusa fram i berättelsen, hoppa mellan flashbacks eller knappt röra sig överhuvudtaget. Allting är givetvis dränkt i effekter, slagsmål, explosioner och grymtande. Man blir aldrig riktigt engagerad trots att filmen hela tiden talar om att den minsann är viktig och det är på en episk skala. När slutet äntligen rullar in känner man sig mest lättad att man äntligen får sluta bry sig. Snygg produktion och bra tekniska meriter kan inte väga upp resten, tyvärr.
ellisario
2022-01-12
Nja, tror inte att man kan förvänta sig att Marvel lyckas igen på samma sätt som med de första faserna. Där fick vi i lugn och ro lära känna karaktärer i egna filmer som sedan sattes ihop i ensemble-filmer som gjorde det hela trovärdigt med karaktärer vi redan känner. Eternals är allt annat än lättförståelig (då menar jag inte att vi som tittar behöver hållas i handen hela tiden eller är dumma i huvudet). En väldigt stor grupp individer som vi skall känna för utan att veta vilka de är och vi skall godta deras krafter och minimala historia. Är filmen stor och svulstig? Snygg? Absolut! Om man inte har läst någon av serierna är den däremot näst intill obegriplig.
RichardEk
2022-01-08
Marvel, men ändå inte riktigt Marvel. Bekant, men ändå obekant. ”The Eternals” är som film betraktat kanske inte så bra: något osammanhängande, mer yta än innehåll, träaktiga dialoger, och inte helt lyckad rollbesättning (Angelina Jolie exempelvis). Men det är något där som gör att filmen ändå är, om inte minnesvärd så i varje fall svår att glömma. Det är snyggt och svulstigt och i någon mening fräscht tillskott i Marveluniversumet.