Ett drömspel

Bergmans första uppsättning av Strindbergs pjäs Ett drömspel gjordes för TV. Det skulle bli ytterligare tre uppsättningar, men då för teatern; IB har senare sagt att Drömspelet är ofilmbart och att han betraktar sitt eget försök som ett "kapitalt misslyckande".

Originaltitel Ett drömspel
Alternativ titel A Dream Play
Regissör Ingmar Bergman
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Ingrid Thulin, Uno Henning, Allan Edwall, Olof Widgren, John Elfström, Carl Billquist, Helena Brodin, Margaretha Krook, Jörgen Lindström, Birger Malmsten, Ragnar Arvedson, Einar Axelsson, Märta Dorff

sirkurt
2012-11-01
Helt fantastisk TV-pjäs. Något svårt att komma in i och ta till sig men Strindbergs text, Bergmans regi och Ingrid Thulins fantastiska skådespeleri gör detta till en upplevelse utöver det vanliga. Varenda skådespelare från huvudroll till minsta biroll är fantastisk, det är vackert, välgjort, gripande och annorlunda.
HerrArne
2008-02-01
Strindbergs text är mästerlig men jag hade önskat mig en lekfullare regi.
albanross
2008-02-01
stark tvåa. men jag har svårt för teater på film känns det som. den kändes tyvärr lång och seg många stunder, men stundtals glimrar den även till. betyget står och väger mellan svag trea och starkt tvåa. jag väljer den sistnämnda, och försiktiga, vägen.
joeljoeljoel
2008-01-22
Haha Jag märkte det också!
nosferatu
2008-01-21
Denna film skulle visas på GFF retrospektiv 21/1 2007, men istället visades en senare version, inspelad 1980 i regi av Johan Bergenstråhle.