2.9

Ett enklare liv

Peter är en framgångsrik tysk börsmäklare. När en av hans hedgefonder kraschar hamnar han i trubbel och måste fly Hamburg för en liten landsortshåla utanför Vänersborg med sina två tonåriga barn. Där träffar han den frånskilda polisen Helena, i vars gäststuga han och barnen hyr in sig. Han blir snart engagerad i det lilla samhället, och i Helena.

Originaltitel Ett enklare liv
Alternativ titel Ein einfaches Leben
Regissör Marcus OIsson
Manus Josefine Broman, Daniel Karlsson
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Ing-Marie Carlsson, Robin Becker, Christer Fjällström, Ulrich Noethen, Lisa Nilsson (I), Richard Sammel, Linnea Cart-Lamy, Isabel Bongard, Peggy Lukac, Jim Rautiainen

Anaythea
2008-10-18
Temat är ett välkänt, som man kan förvänta sig. Dottern är en total fjortis som har en relation med sin tyskalärare. Sonen röker hasch och försöker agera balansvåg mellan fadern och systern. Pappan, oförmögen att ta itu med sorgen efter sin frus död kastar sig själv in i sitt arbete. Detta skapar problem inom familjen, som senare löses genom att fadern öppnar sig. Medan temat är rent ut sagt urtråkigt från mitt perspektiv, och uttjatat till förbannelse, presenterar filmen det dock på ett kvasigulligt sätt. Det, kombinerat med att filmen faktiskt slutar bra (då jag är svag för lyckliga slut) gör att filmen höjs till en 3:a.
Cheezle
2008-09-26
Regissören har hanterat barnskådisarna imponerande bra. Och vilken 70-talist har inte varit kär i Lisa Nilsson? Snällt lunk men tunn story.
Jonnalill
2008-09-26
Fint filmad och trevlig tysksvensk film som överraskade mycket positivt. Lisa Nilsson hanterar sin stillsamma roll på ett sätt som är stilsäkert i detaljerna och Ulrich Noethen är ju uppenbart Tysklands svar på Kevin Spacey. Helt klart ett fullvärdigt fredagsnöje!
Viktor89
2008-09-26
Den var väl okej. Svag trea. En mysig film som alla säger.
Abigor
Skön farsa
Death
2008-09-26
Skådespeleriet svajade ibland men som helhet bra rulle.
Yassilus
Charmigt.
Tauriel
2008-09-26
Hmmm... Mysig film, men den tar en del vändningar som inte känns helt logiska och det drar ner betyget en del.
gotrex
2008-09-10
Mysig film. Såg förhandvisningen på Storan i Göteborg.
jssfrk
2008-07-08
Oväntat bra. Lisa Nilsson spelar sin roll som om hon aldrig gjort annat.