2.4

Ett farligt frieri

Den vackra Aslaug på Husaby är livligt omsvärmad av traktens unga pojkar, men hennes far, den fruktade Knut Husaby, håller handgripligen friarna på avstånd med hjärtligt och muskelstarkt stöd av Aslaugs storebröder. Den ende som Knut anser tillnärmelsevis jämbördig med Aslaug är storbonden Thormunds son Ola. Men Ola är fet och klumpig fast han är rik, och Aslaug har själv bara ögon för den fattige torparpojken Tore Næsset. Filmen bygger på en novell av Bjørnstjerne Bjørnson

Originaltitel Ett farligt frieri
Regissör Rune Carlsten
Manus Rune Carlsten, Sam Ask
Genre Komedi, Romantik, Stumfilm, 10-tal
Skådespelare Lars Hanson, Gull Cronvall, Theodor Blick, Hjalmar Peters, Kurt Welin, Hugo Tranberg, Gösta Cederlund, Hilda Castegren, Uno Henning, Torsten Bergström

Andravåningen
2016-07-08
En film som går enklaste vägen för att engagera tittaren, vilket gör att historien blir rätt rejält fånig. Annars håller jag med emmycaution. Stark tvåa.
emmycaution
2013-12-09
Fina exteriörer och ett mycket coolt slut gör filmen. Utöver naturen, stunts och några lustiga slagsmål inte många stora kvalitéer.
KimEkberg
2013-11-11
en nobelpristagare har skrivit det här alltså, det kan man inte tro. ganska nyanslös film där tillochmed lasse hansson lyckas framstå som tvivelaktig. slutet är ju mäktigt men likväl meningslöst.
Sznax
2012-02-28
Vacker natur, en liten kärlekshistoria och ruff på gammalt sätt. Svensk stumfilm håller sig til sina favoritämnen. Här är det gjort på ett bra sätt med en verkligen hisnande avslutning. Betyg 5.5
goeran
2010-12-10
En förtjusande romantisk komedi inspelad i natursköna omgivningar vid Hardangerfjorden; en riktig liten filmpärla. Bäst av skådespelarna är Lars Hansson i huvudrollen som Tore Næsset.