3.2

Ett moln på min himmel

Baserad på Françoise Sagans debutroman om 17-åriga Cécile, vars sorglösa sommarlov och allmänna livsstil hotas av pappans nya kärlek - ett hot hon måste förhindra.

Originaltitel Bonjour Tristesse
Regissör Otto Preminger
Manus Arthur Laurents
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Jean Seberg, David Niven, Deborah Kerr, Mylène Demongeot, Geoffrey Horne, Juliette Gréco, Walter Chiari, Martita Hunt, Roland Culver, Jean Kent

myslas
2020-04-23
Helt ok men jag kommer att helt ha glömt bort allting om den här filmen inom några veckor.
KimEkberg
2018-12-18
En ganska udda blandning av ytterligheter. Det stelbenta möter det levande. En mycket chic film som på många sätt följer källtexten nära, men inte slaviskt. Jag hade nog hellre sett att de var just brittiska turister på rivieran, men det ger onekligen en märklig kolonial twist. Ypperligt visuellt möte mellan det svartvita och det färgsprakande, även om tillbakablicksformatet är aningen tveksamt. Men greppet med en tema-låt framförd av en dekadent nattklubbssångerska är ju mäktigt.
Floop
2017-06-30
David Niven asså!
goeran
2017-04-18
En mycket bra film som var värd att se om.
Albion
2014-09-06
Följer bokens berättelse ganska bra även om Elsa här blivit mer än lovligt dumförklarad. Bokens speciella känsla får man aldrig riktigt tag på heller. Uppdelningen i svartvitt / färg är lyckad och den svartvita biten i moll är helt makalöst bra. Jean Seberg var under dessa åren alldeles förtrollande. Betyget blir en 4;a, med viss mersmak.

2013-05-11
Marvellous!
sirkurt
2013-04-28
Är lite osäker på betyget men höjer den till en 5:a, har aldrig sett en film som varit så här, helt unik åtminstone för mig.
sirkurt
2013-04-27
Otroligt vackert foto både i svartvitt och färg, ett litet mästerverk skulle jag nästan säga. Jag har nog aldrig sett något liknande riktigt, väldigt ytlig men samtidigt djup och komplex på ett underbart sätt men ändå enkel. Lysande skådespeleri särskilt från Jean Seberg och Deborah Kerr, gripande från första stund och som sagt så otroligt vacker och speciell.
precineadd
2012-12-14
en utmärkt film, perfekt gjord, bitterljuv och oemotståndlig.
arnathalon
2012-09-18
Väldigt fint foto och lekfull film men kanske lite väl ytlig.