2.8

Ett oväntat besök

En ung svart man tränger sig på hos ett rikt Manhattanpar. Han utger sig för att vara vän till deras barn. Han blir väl mottagen och får en säng för natten, mat och pengar. Det visar sig att han inte alls är den han utger sig för att vara, men det blir inte så lätt att bli kvitt honom.

Originaltitel Six Degrees of Separation
Regissör Fred Schepisi
Manus John Guare
Genre Drama, Komedi, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Donald Sutherland, Ian McKellen, Heather Graham, Will Smith, Stockard Channing, Eric Thal, Mary Beth Hurt, Richard Masur, Bruce Davison, Anthony Michael Hall, Anthony Rapp, Catherine Kellner, Oz Perkins

idaho1981
2016-05-06
Jag gillar historien, den är intressant och tankeväckande. Dock blir den lite pratig och det märks att det är en pjäs från början, så att jag tror att den passar bäst på scenen. Sen är skådespeleriet väldigt ojämnt, både bland skådespelarna, men det skiftar även mellan riktigt bra och överspel på samma skådisar ibland. Svag trea.
2015-09-20
Håller intresset uppe på max nästan rakt igenom och klasskildringarna är bitvis fantastiska. Lite svajjig och känns mer som en "trea" överlag, men vissa detaljer gör att den kniper en fyra.
2014-12-14
En av Will Smiths tidiga filmer där han dessutom spelar en mer seriös roll och gör det riktigt bra. Jag gillar idèn med filmen att vi var och en genom endast 6 led är fötrbundna med alla människor på jorden. I övrigt känns filmen väldigt mycket teater i sin dialog och klippning. Ingen fullträff men helt OK.
precineadd
2012-12-10
En intelligent film för den som är intresserad av vad den handlar om. Tempot är lämpligt och utmärkt.
Grillo
2012-09-17
Rätt tråkig och meningslös. Teorin i sig låter som bullcrap.
ami86
2011-06-19
Kunde ha fått ett lite högre betyg om den hade varit lite rappare. Som många andra här har sagt så är denna stundtals alltför seg. Annars bra insatser av samtliga skådespelare och filmen är intressant. Kunde som sagt dock ha tjänat på att höja tempot något.
-_Louise_-
2010-05-26
Själva teorin är ju ingen nyhet längre. Vad som återstår är en otroligt seg film med långa dialoger i torr överklassmiljö. Will Smiths karaktär är dock väldigt intressant.
CrowZoneMan
2008-10-11
om det inte är första gången man hör talas om "Six Degrees of Separation-teorin" så är den ganska tråkigt...
alexis_flohr
2008-08-06
Vill se-listan pga: "Six Degrees of Separation-teorin"
Blink182
2007-08-25
Otroligt bra dialog och bra skådespel av Will Smith och resten av skådisarna. Story är fräck men filmen är lite seg.