2.6

Ett päron till farsa firar jul

Clark W Griswold med familj snurrar vidare. Efter två katastroffyllda semesterresor håller de sig inom hemmets "lugna" vrå för att fira den "roligaste, gammaldags familjejulen någonsin". Men redan när det är dags att inhandla granen börjar det gå åt skogen.

Originaltitel Christmas Vacation
Alternativ titel National Lampoon's Christmas Vacation
Regissör Jeremiah S Chechik
Manus John Hughes
Genre Komedi, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Chevy Chase, Beverly D'Angelo, Juliette Lewis, Johnny Galecki, John Randolph, Diane Ladd, E G Marshall, Doris Roberts, Randy Quaid, Miriam Flynn, Cody Burger, Ellen Hamilton Latzen, William Hickey, Mae Questel, Julia Louis-Dreyfus, Nicholas Guest

Skapad 2018-01-14 av Stygga-Vargen
Jag vet inte hur många julfilmer jag har sett genom åren men den listan borde ju vara ganska lång vid det här laget och att titta på julfilmer är för mig en lika kär tradition som att lyssna p...   Läs mer »

gjoob
2018-11-24
Den roligaste och kanske bästa i Ett päron till farsa-serien. Besitter också den värme som utmärker hela serien, i högre grad än någon annan del.
päronanton
2018-09-28
Detta är verkligen en riktig julklassiker! Älskar den!
Solidus
2018-01-06
Bästa delen i filmserien och alltid lika välkommet vid varje jul. Kul jul-parodi och regissören lyckas skapa en balans mellan samtliga udda karaktärer, utan att någon ta över helt.
Nalleman
2017-12-24
Lättsmällt och roligt! Dessutom är underbara Juliette Lewis med om än väldigt ung (16 år) här.
2017-10-12
Rolig julkomedi, något uppskruvad dock
Starkbröl
2017-08-08
Helt oväntat extremt mycket roligare än original-päron-filmen, som helt saknar humor. Skämten, dialogen och framför allt timingen är så mycket bättre.
Sarakin76
2016-12-04
M angler punch.
2016-10-16
Det här tycker jag är den absolut bästa och roligaste Ett päron till farsa-filmen! Den är helmysig, tokrolig och fartfylld. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och musiken är också väldigt bra. Jag har som tradition att alltid se den här filmen den 23:e december och denna tradition ser jag alltid fram emot. Att se denna film dan före dopparedan är en lika stor självklarhet som Kalle Anka på julafton för mig.
yrkeschaufföre
2016-09-14
Den tecknade inledningen är värd en femma. Annars gillar jag Julia Louis-Dreyfus biroll!
KirkDouglas
2015-12-06
Inte alls samma klass som de två föregångarna i serien, bara massa tramsande och usel slapstick. Dessutom är nog kusin Eddie en av filmhistoriens mest (överdrivet) irriterande karaktärer som sänker filmen till ännu lägre nivåer.