3.3

Ett party och dess gäster

En grupp vänner är på väg till en picknick när de stoppas av okända män. Festen förvandlas till ett absurt spel, och gästerna till fångar.

Originaltitel O slavnosti a hostech
Alternativ titel The Party and the Guests
Regissör Jan Nemec
Manus Ester Krumbachová, Jan Nemec
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Ivan Vyskocil, Jan Klusák, Karel Mares

Sznax
2012-02-15
Det är så mycket sent tjeckoslovakiskt 60-tal över den här filmen att jag inte kan annat än tycka om den. Kanske inte lika vass som Menzels filmer men här finns det absurda som kännetecknar perioden. Härliga karaktärer och bra skådespelare. Längden är perfekt och slutet helt underbart. Betyg 7.1
Tonti
2012-02-13
Jag kanske inte var på rätt våglängd just idag eller något men det var väl inte riktigt vad jag hoppats på. Kändes trots allt lite väl... simpel kanske. Småkul och väl genomförd men ja. Jag är dock beredd att ge den en ny chans en dag så vem vet.
Semiramis
2011-10-17
Läskig! Känns som något Haneke kan ha sett en del på.
KimEkberg
2010-11-30
det här var riktigt bra även om det inte var som jag hade trott. jag hade hoppats på lite mer socialrealistiskt party snarare än politisk alegori, men likväl är det riktigt snyggt genomfört. jävla sirligt cartier-bresson och bra längd anpassad till innehållet.
Myllo
2009-08-26
En synnerligen intressant och mångtydig film som öppnar sig för olika tolkningar. I grunden en absurdistisk satir i Kafkas och Haseks anda. Den visar hur individuella beteenden påverkas när man frivilligt eller ofrivilligt ingår i grupper. T ex ifråga om maktutövnings- och anpassningstekniker. Jag har läst en essä av experten på östeuropeisk film Michael Brooke och han påpekar den nära släktskapen med "Borgarklassens diskreta charm" och "Mordängeln" av L Buñuel. Han säger även att man reducerar filmen avsevärt om man bara ser den som kritik av ett kommunistiskt system. Då gör man som Tjeckoslovakiens president A Novotny, som förbjöd filmen eftersom han ansåg att den angrep hans beslut att förbjuda en film av E Schorm. Denne spelar nämligen rollen av den ende som inte finner sig i behandlingen av gästerna. Utifrån denne som diskret lämnar festen i protest blir filmens kärnfråga: Om du inte vill ansluta dig till dem och inte kan besegra dem, vilket är alternativet? Betyg: 4,4.
Suverän
2009-05-20
En lika rolig som obehaglig absurdistisk satir. Underbart skrivet manus som utförs lika bra på både en skådespelarnivå som fototeknisk. En stark 4:.
goeran
2009-04-03
En underhållande satir om det kommunistiska systemet.; förbjuden under många år av den kommunistiska diktaturen.
niklaseriksson
2008-04-28
En synnerligen stilig och träffsäker allegori, ännu en pärla inom tjeckiska nya vågen.