3.4

Ett rop på frihet

Skildrar vänskapen mellan svarte aktivisten Stephen Biko och journalisten Donald Woods. För att kunna skriva Bikos historia och belysa Sydafrikas missförhållanden tvingades Woods i landsflykt. Inspelad i Zimbabwe.

Originaltitel Cry Freedom
Regissör Richard Attenborough
Manus Donald Woods, John Briley
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Denzel Washington, Kevin Kline, Penelope Wilton, Kevin McNally, Timothy West, Zakes Mokae, Miles Anderson, John Thaw, John Hargreaves, Ian Richardson

StureStenhög
2020-01-23
En intressant historia berättad väl. Jag hade ingen koll på historien alls sedan tidigare, och den höll mig engagerad hela vägen. Den fungerar dessutom bra både som drama och spänningsthriller, och det är kul att få se kommissarie Morse vara lite svinig. Lite har filmen dock känslan av en studioprodukt designad för att vinna oscars, och lite konstigt är det väl att den inte gjorde det. Kompetent är det trots allt, men lite för traditionell i sitt filmskapande för att den ska kännas minnesvärd
mammene
2016-05-27
En film som verkligen väcker intresse och avsky. Historien byggs först upp i lugnt tempo för att sakta öka, och det behövs för att senare förstå innebörden. Har sett att vissa klagar på det, men tycker inte att det här ska ses som en actionfilm utan som ett historiskt skeende som ska berättas med respekt. Många gedigna skådespelare och samspelet mellan de två unga Kline och Washington är mycket bra, sedan dyker "Morse" upp i det hela, ingen sympatisk uppdykning, tyvärr! Filmer som väcker intresse och gör att man vill veta mer och samtidigt gör det bra är alltid välkomna, som i detta fall och eftertexten kommer att sitta på näthinnan ett tag i kombination med musiken.
precineadd
2012-12-14
Fyrkantig, onödigt tungfotad och gravallvarlig film precis som alla richard attenburoughs andra filmer. Det finns något oärligt i det sakrala tonfallet och väldigt vita perspektivet. Sevärd på grund av alla uppenbara skäl, men ärligt talat ganska tråkig (ett ord jag nästan aldrig använder om filmer).
daniel_777
2012-11-10
Viktig och mkt intressant! Fascinerande också att se denna film nu, och tänka att den kom ut 1987! Den måste ha varit milt sagt kontroversiell i Sydafrika vid den tiden..
Necross
2011-12-11
Jag älskar den här typen av drama från 80-talet. Precis lagom tempo och viktigt ämne. Och Kevin Kline är ju en favorit.
federico033
2011-07-03
viktig film med nervig handling, hade dock velat se mer av Biko så som den_fonk påpekade längre ner
mrHL
2010-07-01
Nej den här filmlen var en stor besvikelse. Det finns flertalet filmer med liknande tema som är mer välspelade, bättre berättade och mer intresanta. Se dem istället.
PajoB
2010-01-30
Oerhört viktig film! Borde enligt min mening ingå i skolans historiaundervisning.
shakermaker
2008-09-27
Ett viktigt ämne som berör. Men på något sätt berör själva filmen inte mig. Tycker att den var hyfsat tråkig.
muspilo
2008-09-23
Gripande, stark, tragisk och helt fantastisk. Kan inte ge något annat än en femma. Det är en otroligt välgjord film som berör och musik som passar perfekt. Är dock iofs väldigt svag för mkt afrikansk musik i stil med dens om finns i filmen.