3.4

Ett rum med utsikt

En ung och oerfaren engelsk familjeflickas hela värld förändras när hon åker till Florens på en semesterresa. Där bevittnar hon ett mord och blir förälskad i en man som inte passar in i hennes familjs konservativa livssyn.

Baserad på romanen A Room with a View av E. M. Forster från år 1908.

Originaltitel A Room with a View
Regissör James Ivory
Manus Ruth Prawer Jhabvala
Genre 80-tal, Romantik, Drama
Skådespelare Helena Bonham Carter, Maggie Smith, Julian Sands, Denholm Elliott, Daniel Day-Lewis, Simon Callow, Judi Dench, Rosemary Leach, Rupert Graves, Fabia Drake, Joan Henley, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Maria Britneva, Amanda Walker, Mia Fothergill

idaho1981
2019-07-26
Väldigt typiskt för de brittiska kostymdramerna från 80-talet. Allra bäst är Maggie Smith, men det är starka rollprestationer rakt över (kunde dock bytt ut Julian Sands, men det tycker jag alltid). Vackert foto och kul med debutfilm för både Bonham Carter och Graves.
andybrando
2018-01-22
Elegant och spirituell film. Utmärkta rollprestationer och en fin känsla för tidstypiska detaljer. Det enda felet är det långsamma tempot som gör att intresset ibland mattas av.
2017-10-24
StureStenhög
2017-05-09
Det här var sannerligen ärkebrittiskt, men en trevlig film även för oss som bara har en sund släng av anglofili. Mycket till story finns det egentligen inte, men det kan vara ganska skönt, och det här är istället skådespelarnas film. Ensemblen var nog imponerande redan då, men är det väl ännu mer nu, och alla levererar på topp. Roligast är det att se Daniel Day-Lewis i en extremt stroppig roll. Tidsperioden och tidsandan är även den en stor del av behållningen, och det uppskattas att den får breda ut sig helt okommenterat
mammene
2017-05-07
Fantastiskt brittiskt med mycket bra skådespelare och så pärlan Maggie Smith förstås, lite oslipad men anlagen finns där som förstärkts med åren. Så snyggt visuellt, vacker musik och inramning, något komisk och med underbara dialoger.
RustyFilm
2016-12-09
Det här är ett romantiskt drama som utspelas i början av förra seklet, delvis i England och delvis i Florens. Har försökt två gånger men det går inte. Jag somnar efter ca 30 min. Har dock hört att det här ska va ganska bra.
Merwinna
2016-04-13
Fin film som bygger mer på atmosfär, tidsanda, vackert foto och subtiliteter, än på spännande handling.
FUR
2016-03-17
visuellt fantastisk, men lite för farsartad för min smak.
Gigi1943
2015-01-06
Mycket romantik, vackra miljöer och finfina skådisar, speciell mina favoriter JD och MS.
2014-12-31
Jag gillar oftast dessa romantiska kostymdraman som utspelar sig på 1800-talet - tidigt 1900-tal. Jag har dock ett krav för att de ska passa mig. Antingen ska handlingen vara väldigt stark åt det dramatiska hållet med förbjuden kärlek och tragik eller så ska det vara det totala motsatta dvs. väldigt lättsamt. Här försöker man hitta en mellanväg och det misslyckas. Manuset engagerar inte och inte heller komedin, drama eller romantiken är bra nog. Skådespelare, kostym och scenografi är dock bra. 2+