2.5

The Swedish Theory of Love

Våren 1972 samlas en grupp politiker för att skapa en ny vision för Sveriges framtid. Man beslutar att med hjälp av ett antal nya institutioner försöka skapa "Ett samhälle av oberoende individer". Fyrtio år senare undersöker The Swedish Theory of Love resultatet.

Originaltitel The Swedish Theory of Love
Alternativ titel Ett samhälle av oberoende individer
Regissör Erik Gandini

2018-09-21
Dokumentär?
yrkeschaufföre
2018-09-17
Jag klarade inte av att se den med kritiska ögon, den var så tråkig att jag fick fantisera en egen roligare handling....nu väntar jag på uppföljaren!
zeke_karlsson
2018-04-24
Trångsynt, monotomt, extrema exempel och ingen direkt analys. Se den med MYCKET kritiska ögon!
Hengman
2018-03-22
Hur kan denna ha gått på bio? Den kvalar ju knappt in på Kunskapskanalen.
Anlei
2018-01-06
Tendentiöst och sentimentalt. Ämnet är någorlunda intressant, men analysen saknas helt och filmen varken ställer några rimliga frågor eller ger oss några intressanta svar.
haajen
2017-07-18
Inte speciellt djuplodande men ändå hyfsat intressant.
Zarquon
2017-06-23
En del saker som jag tror filmen vill säga håller jag inte alls med om. Men det hindrar inte filmen från att vara tankeväckande, slå an en skön balans mellan tragik och komik, och ha grymt bra produktion.
Starkbröl
2017-01-14
Filmen driver typ tesen att den svenska statssocialismen gjorde människor så individualistiska att de tappade bort förutsättningarna för socialism. Börjar intressant men glider snart in i en hipstrighet och exotism som äcklar mig. Högstadienivå på diskussion och budskap; seriös produktion ovanpå det. För oprecis för att nå upp till "propaganda".
idd
2017-01-08
Värdelöst. Kunde man inte ha intervjuat några etiopiska familjer istället för ett gäng hippies å en utländsk läkare? Vad ville regissörerna med detta?
fredrikj
2016-11-27
Det här var pinsamt. Vad är tesen? Vad försöker han argumentera för? Det visas några löst ihopplockade scener om några människor som är ensamma och några som har människor omkring sig. Det associeras vagt till ordet oberoende, i meningen känslomässigt oberoende, och så förväntas vi dolt göra betydelseglidningen till ekonomsikt oberoende, utan att det har något med scenerna att göra. Vi får se en inzoomad bild på World Values Surveys diagram över värderingar i världen, till dramatisk musik, och så ekar Lars Trägårdhs uttalande av ordet "values" om och om igen. Vi får se några självförhärligande hippier som bor i kollektiv i skogen. Vi får se att det finns en bördig plats i Etiopien där en flicka blivit av med delar av käken för att hon gått för länge med en tumör. Men hon klagar inte. "Vi har mycket att lära av Afrika." Det är fri association, i bästa fall motsägelsefullt, amatörmässigt, ohederligt och, inte minst, tråkigt.