Ett småkryps liv

Uppfinnarmyran Flip är väldigt förtjust i myrprinsessan men gör bort sig fullständigt när han sumpar stackens årliga rituella gåva till gräshopporna.

Originaltitel A Bug's Life
Regissör John Lasseter, Andrew Stanton
Manus John Lasseter, Andrew Stanton, Joe Ranft, Andrew Stanton, Don McEnery, Bob Shaw
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, 90-tal
Skådespelare David Hyde Pierce (röst), Dave Foley (röst), Kevin Spacey (röst), Julia Louis-Dreyfus (röst), Hayden Panettiere (röst), Phyllis Diller (röst), Richard Kind (röst)
Filmnummer 2060

Skapad 2019-11-09 av BeforeYouDie
Ett småkryps liv är Pixars andra långfilm och John Lasseter fortsätter att hålla i regisseringspinnen. Den här gången handlar det, som titeln så snällt förmedlar, om ett småkryps liv. Och d...   Läs mer »

karlmats
2022-08-16
Kul att det bara var sju veckor mellan A Bug's Life och Dreamworks Antz vilket onekligen gör det svårt att inte jämföra dem. Jag tycker Pixar lyckas bättre med att förmedla hur det är att vara insekt (men vad fan vet jag om det egentligen?). Flip försöker vara en kreativ kraft i ett enformigt kommunistiskt samhälle och för det får han bara en massa skit. Sen kommer Kevin Spacey plötsligt in i en roll som han så här i efterhand var som klipp och skuren för, som en elak jävla gräshoppa som bara flyger in och tar för sig av allt han vill så är han också lite av filmens stjärna. Men det är många skojiga karaktärer och kopplingen till de sju samurajerna är rolig, det är många i loppcirkusen som fungerar utmärkt, bäst är nog bönsyrsan men ingen faller ur ramen. I det kreativa rummet verkar man annars ha accepterat vilka kopplingar till insektshumor som helst, det slängs ut högt och lågt och det hela känns sprudlande av glädje på nåt sätt. Inte lika bra som Toy Story men jag är med på tåget hela vägen och nog måste det väl då också bli en 3a även om den är lite ojämn på sina håll. Också roligt med fejkade bloopers i eftertexterna så det är bara att stanna till slutet.
2021-03-26
Såg denna på VHS kring 1999/2000 nån gång och då tyckte jag den var bra. Har dock inte sett den sen dess men jag tror nog att jag skulle gilla den än idag.
päronanton
2020-10-23
Den har sin charm! Såg den mycket när jag var liten! Alltid charmig! 2020!
abnormal
2018-05-06
Mysig och smårolig film.
2018-03-07
Bra för att vara barnfilm!
UFO_lars
2016-03-24
Fin animerad berättelse som har förmågan att engagera hela familjen.
AjaxSwan
2014-11-02
Nä, ingen höjdare. Storyn är gammal som gatan och inga nya element har tillförts, och inte speciellt rolig heller. 2:a (4/10)
2014-10-25
Rolig och trevlig film med rolig dialog och kända röster. 3+

2013-05-17
Även om den inte är så djup, filosofisk eller vokalt sjtärnspäckad som Antz är Pixars insektsnation precis lika uppseendeväckande, och barn som inte älskar det här är sannolikt framtida nitiska medlemmar i någon slags mördarkult.
kroon91
2012-03-20
Bland det sämre Pixar har gjort. Tycke dock om filmen när jag var liten.