3.4

Ett, två, tre

MacNamara, VD för Coca Cola i Berlin, får till uppgift av sin chef att se efter hans dotter Scarlett. I hemlighet gifter hon sig med en kommunist och blir gravid. Detta kommer som ett chockbesked för MacNamara och när Scarletts föräldrar oväntat kommer på besök ställs han inför den oerhörda uppgiften att hålla Scarletts förehavanden hemliga.

Originaltitel One, Two, Three
Regissör Billy Wilder
Manus I A L Diamond, Ferenc Molnár, Billy Wilder
Genre Romantik, Komedi, 60-tal
Skådespelare James Cagney, Horst Buchholz, Pamela Tiffin, Arlene Francis, Howard St John, Hanns Lothar, Leon Askin, Ralf Wolter, Karl Lieffen, Hubert von Meyerinck, Liselotte Pulver

myslas
2019-06-12
Någon Some Like It Hot är det ju inte men det är rätt vass satir Billy Wilder bjuder på här ändå.
frommen
2016-03-05
Hysterisk, jobbigt tempo, sekreterare objektifieras ganska ordentligt, jobbar hårt med stereotyper. rätt jobbig
foppa99
2015-01-02
Sjuuuuukt tempo. O ganska kul
Bomkia
2014-02-08
Härlig komedi som bara ökar i tempo ju längre den går. De sista 40 minutrarna är helt fantastiska. 5a.
TobiasRydén
2012-07-04
Sjukt rapp komedi! Jag älskar kulsprutedialogen och i synnerhet när den levereras av utmärkte Cagney.
kakbakarn
2011-07-19
När Billy Wilder är som sämst är han underhållande och lättsam, men inte mycket mer, och Ett, två, tre tillhör hans sämre alster. Ganska många av skämten håller inte längre och det är en för lång period av hetsighet under andra halvan av filmen som blir rätt tröttsam. Jag störde mig också på några överdrivna och överspelande karaktärer. Jag vet att det är typiskt för komedigenren men det är ingen ursäkt. Med allt detta negativa sagt så var det ändå ännu en skön Wilderfilm med också en hel del roliga stunder - som vanligt hos Billy finner vi dem oftast i dialogen. Småskojigheten ger en tämligen svag trea i betyg.
Diminuendo
2011-01-01
En härlig Wilder-komedi.
Dele
2010-11-07
En stundtals mycket rolig, rapp, fyndig och välplanerad komedi, där det (ofta) skämtas ganska friskt och förnuftigt med båda sidor. James Gagney gör också riktigt bra ifrån sig. Tyvärr så tappas sting och fokus lite grann den sista halvtimmen, och den vinklade utgången lämnar en ganska unken eftermak. Här finns dock alldeles för mycket kvalitet för att jag skulle kunna sätta ett lägre betyg än en svag fyra.
Rune2000
2009-10-28
En helt ok Billy Wilder-komedi som förlorar poäng hos mig på grund av överdriven syn på kommunister. Visserligen gjordes filmen under kalla kriget men komedi bör vara på lika villkor. James Cagney är i toppform, synd att han valde avsluta sin filmkarriär efter denna film (med undantag för "Ragtime").
duvet
2009-03-01