3.9

Eureka

Det är en het sommarmorgon i Kyushu, Japan. En buss kapas utan synbar förklaring, och efter en dramatisk upplösning överlever endast busschauffören och två barn, en bror och en syster. Chauffören och de två barnen blir svårt traumatiserade. Han lämnar sin familj och ger sig ut på en resa, medan de bägge barnen försjunker i tystnad. Ett par år senare lämnas syskonen åt sitt öde, ensamma i ett stort hus. Chauffören återvänder till byn, möter sin oförstående familj och får höra att frun har hittat en annan. Han flyttar in hos de tysta barnen och ger deras liv mer stadga, men något saknas fortfarande.

Originaltitel Eureka
Regissör Shinji Aoyama
Manus Shinji Aoyama
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Kôji Yakusho, Yoichiro Saito, Ken Mitsuishi, Kimie Shingyoji, Aoi Miyazaki, Masaru Miyazaki, Gô Rijû, Yutaka Matsushige, Sansei Shiomi

Skapad 2019-10-01 av
En galning kapar en buss och hinner döda flera av passagerarna innan polisen lyckas oskadliggöra honom. I den japanska filmen \"Eureka\" får vi följa de människor som överlever dramat, och se hu...   Läs mer »

hsimpson
2019-04-21
En film som krymper. Sömnpiller!
arkiv
2013-03-10
En film som växer. Humanism när den är som bäst!
Hindsight
2012-09-03
Vilken fantastisk film, bland solklart bästa jag sett från Japan. Blev nästan religös efter slutscenen, fy fanken vad underbar! Månader sedan jag såg denna film och ändå följer den fortfarande med

2012-04-01
Sannerligen ett mästerverk! 5a!

2011-09-20
Säger som Kimchi, den växer hela tiden.
Lillaprinsen
2011-08-17
Tänker man på att japaner är kända för att ha en sådan där "bita ihop och gilla läget"-mentalitet (som tydligt iscensätts i en scen på en restaurang, som jag av trötthet nästan höll på att missa) så blir det ännu mer fantastiskt att tänka på att det är en tre och en halv timme lång film om en rehabilteringsprocess. När filmen tar slut känns det som om man bara sett en skuggbild av en verklig film, på exakt samma sätt som filmens karaktärer uppenbarligen bara sett en skuggbild av deras verklighet. Och filmens stora spänningsmoment är just det - ska skuggbilden öppnas upp eller inte? Så håller man en film vid liv med omsorg och finess!
Kimchi
2010-10-20
En helt underbar film på alla sätt och vis. Trots att den är så lång och tempot är lågt blir den aldrig tråkig, tvärtom växer den långsamt hela tiden.
biofan
2009-12-07
En sån film som ligger på en fyra, ända tills knutarna knyts ihop och femman kommer krypande.
Thinduke
2009-09-18
Magisk & helt underbar! Tack för den passningen Filmtipset!
Cumlin
2009-03-31
En väldigt lång film som ibland känns lite onödigt utdragen. Men nu ska jag inte gnälla mer för det här är en väldigt bra film!