2.6

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Två småstadssångare vill förverkliga sina popstjärnedrömmar i en musiktävling där högt spel, intrigerande rivaler och missöden på scenen sätter deras vänskap på prov.

Originaltitel Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga
Regissör David Dobkin
Manus Will Ferrell, Andrew Steele
Genre Komedi
Skådespelare Will Ferrell, Rachel McAdams, Dan Stevens, Mikael Persbrandt, Pierce Brosnan, Ólafur Darri Ólafsson, Melissanthi Mahut, Joi Johannsson, Björn Hlynur Haraldsson, Demi Lovato, Graham Norton, Jamie Demetriou, Jon Kortajarena, Elina Alminas, Alfrun Rose, Elin Petersdottir, Christopher Jeffers, Rebecca Harrod, Josh Zaré, Bobby Lockwood, Eleanor Williams, Elena Saurel, Maxim De Villiers, Björn Stefánsson, Chris Lew Kum Hoi, Tómas Lemarquis, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Smari Gunn, Kajsa Mohammar, Gudmundur Thorvaldsson, Arnar Jonsson, Natasia Demetriou, Hannes Óli Ágústsson, Hlynur Þorsteinsson, William Lee Adams, Heidi Niemi, Chris Beaumont

Supernaut
2020-07-27
Otippat fin och underhållande! Jag är helt ointresserad av melodifestivalen och eurovision men den här var ändå fin. Det märks att Will Ferrell hyser en stor kärlek till filmens ämne.
2020-07-21
Jag trodde aldrig att jag skulle få se en spelfilm om Eurovision men skulle det komma en film så blev detta verkligen det perfekta året för det. Will Ferrell levererar sin typiska komedikaraktär men har man fortfarande kvar lite kärlek för honom så finns det här stunder av skratt. Rachel McAdams gör ett bra jobb med att hänga på i Ferrells fånerier. Mest älskar jag dock Persbrandts insats. Fint är också att det bland fånerierna också finns plats för hjärta och hyllning för Eurovision.
F-M-J
2020-07-14
Betyget landar där det gör mest för jag känner mig orättvist patriotisk mot Will Ferrell och att handlingen andas nordiska vindar. Inte speciellt roligt eller bra egentligen.
Maggan04
2020-07-14
Står och väger, stark tvåa eller svag trea. Blev lite övertygad att se den, hade inte tänkt det från början. Nja, den hade väl sina stunder men ur filmperspektiv en ganska platt och förutsägbar historia. Musiken är bra och inte parodiskt överdriven som den skulle kunnat va. Friar istället för att fälla, så det får bli en svag,svag trea.
yrkeschaufföre
2020-07-13
Nummer ett: den är för lång. Vi satt å kollade på den å tänkte att snart är den slut, då var den mer än 45% kvar. Den hade helt klart vunnit på att klippas ner. Annars är det en skön hyllning till (och parodi på) ESC. Rachel är riktigt bra medan Will är ungefär som vanligt. Funderar lite på hur den varit med Isländska skådespelare som pratat isländska?
erc
2020-07-11
En dussinkomedi som hypats pga Eurovision. Den levererar ett och annat skratt, men inte konsekvent genom de utdragna två timmarna som den här filmen tar i anspråk. Om nedkortad en halvtimme kanske omdömet skulle vara annorlunda. Men det här är på de flesta plan överdrivet, även för en komedi. Bäst är McAdams, sämst är Ferrell själv, tyvärr. Det är eventuellt en bra representation av Eurovision, vilket är mer än jag kan bedöma. Men kan inte komma ifrån känslan av att det hela dras ut, att romantiken är påklistrad och att det hela saknar en kritisk distans. Campyheten gör en kullerbytta två tredjedelar in och landar i komplett banalitet. Det är inte komik, eller satir eller någonting alls. Det är platt.
karlmats
2020-07-10
Jag var orimligt taggad på den här, och i den här storyn finns det ju någonstans ett mästerverk som kan grävas fram. Ferrell klarar inte riktigt av att göra det, och det är väl kanske i ärlighetens namn mycket av det här som inte funkar. Men det är samtidigt väldigt charmigt. McAdams är riktigt bra, Dan Stevens som schlager-ryss ser ut att ha väldigt kul, och Ferrell spelar väl sig själv på gott och ont. Det blir för mycket ibland, men det blir också väldigt roligt ibland. Han passar ju bättre som en birollsskådis egentligen men det är väl vad det är. Släpper man alla tankar på finkultur och objektiv kritik, och bara låter sig svepas med, så visar det sig att det är en väldigt underhållande stund man får uppleva. Ungefär som med riktiga Eurovision alltså. Alla musikframträdandena är härliga och jag kan inte sätta annat än en 3a på detta. Den hade dock kunnat vara 20 minuter kortare utan problem.
Tatty
2020-07-08
Gillade den skarpt! Rolig, pinsamt, helt galen och älskar Will Ferrell och Rachel McAdams i filmen! Så bra tillsammans!!
abnormal
2020-07-08
Jag ville verkligen att denna skulle vara rolig, men trots några roliga scener är den tyvärr mest pinsam.
hsimpson
2020-07-07
Jag gillar Eurovision, men som film betraktat är det här katastrofalt dåligt.