Eva Doesn't Sleep

Presidenthustrun ?Evita? var en ikon och folklig centralgestalt för Juan Peróns styre, och när hon avled i cancer vid 33 års ålder lät maken balsamera hennes kropp. Tre år senare störtades regeringen i en militärkupp, presidenten gick i landsflykt och juntan kidnappade kroppen livrädda för dess symbolvärde. Amiral Masseras misogyna besatthet av att sudda ut minnet av Evita vet inga gränser.

Originaltitel Eva no duerme
Alternativ titel Eva ne dort pas
Regissör Pablo Agüero
Manus Pablo Agüero
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Gael García Bernal, Denis Lavant, Imanol Arias, Daniel Fanego, Ailín Salas, Nicolás Goldschmidt, Sofía Brito, Frédéric André, Sabrina Machi, Miguel Sola
Filmnummer 120630

Cumlin
2017-01-13
Otroligt stämningsfull. Jag får lust att se mer från Pablo Agüero. Jag tror jag är för dåligt påläst om Argentinas historia för att verkligen uppskatta det här dock. Det blev lite långdraget till slut.
lekke
2016-02-07
Segmentet med den lysande Lavant var bäst i mycket ojämn episodfilm om nationalikonen Peron. Häftiga arkivbilder räddar betygs-2:an.
#54
2016-02-05
Bonusfilm efter visning 24 av 32 jag såg på Göteborg Film Festival. Jag förstår inte poängen med den här filmen.