3.7

Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance

Historien om den hämmade tonåringen och EVA-piloten Ikari Shinji fortsätter. Nu måste han samarbeta med en ny pilot som heter Shikinami Asuka och är hans totala motsats på alla plan. Ayanami Rei måste också hantera sina känslor hon har för Shinji, samtidigt som striden mot änglarna rasar. Detta är den andra av fyra delar i filmatiseringen av TV-serien från 1996.

Originaltitel Evangerion shin gekijôban: Ha
Alternativ titel Evangelion New Theatrical Version: Breaking
Regissör Kazuya Tsurumaki, Masayuki, Hideaki Anno
Manus Hideaki Anno
Genre Drama, Anime, Science Fiction, Action, 2000-tal
Skådespelare Megumi Hayashibara (röst), Megumi Ogata (röst), Kotono Mitsuishi (röst), Yuriko Yamaguchi (röst), Fumihiko Tachiki (röst), Kôichi Yamadera (röst), Tomokazu Seki (röst), Maaya Sakamoto (röst), Junko Iwao (röst), Akira Ishida (röst), Yûko Miyamura (röst)

Noseman2005
2020-08-01
Det är fascinerande och bitvis tar det andan ur mig. Men jag kommer inte ifrån känslan att jag borde ha någon slags förförståelse som jag inte har. Precis som med den första filmen fick jag leta upp beskrivningen av handlingen på Wikipedia för att bekräfta vad det var jag just sett. (6/10)
Hypostas
2014-03-15
Godkänd, men inte mer.
Kvalsternackan
2013-04-25
Den första delen tyckte jag var mycket sämre än originalserien för att den inte får med alla psykologiska aspekter och allt blir så kortfattad, men i den här fungerar formatet. Enormt häftigt med alla nya scener och nya delar i handlingen. Ser fram emot nästa.
MaxMackan
2013-03-04
Sådär ja! Nu levererar plötsligt rebuild-serien! I min kommentar till första filmen skrev jag att NGE mår bra av det här formatet, då serien är rätt flummig och utsvävande. Filmerna blir mer fokuserade och skarpa. Första filmen led dock av att den var en scen för scen remake på de första avsnitten av TV-serien och därför poänglös. Här får vi plötsligt något helt annat! En äkta rebuild av storyn som gör den tydligare och ger den tyngd och episk känsla. Det är snygga, inspirerade scener som verkligen drar nytta av ny teknik och större budget och storyn har något nytt att komma med. Första gången NGE får full pott av mig!
vir
2012-09-28
Ska man ha sett 1.0 för att se 2.0?
iya
2012-08-13
Hatar den nya töntiga karaktären, hatar den nya musiken, hatar alla små idiotiska och onödiga ändringar de har gjort i handlingen. Hatar även den nya estetiken och den fula 3D-animeringen. Den här skiten kan dra åt helvete, jag ser om serien istället.
amam
2011-09-18
Bättre än den första men fortfarande ganska ytligt sett till karaktärsutveckling och story. Men snygg, många mecha-fights och en del bra scener.
schramm
2011-06-03
Första delen var mer eller mindre en ren remake av de första avsnitten av Evengelion. Det är först här som saker och ting börjar bli riktigt intressanta. Saker har ändrats ganska rejält från serien. Asuka är väldigt nedtonad och Shinjis mentala problem är inte lika framträdande, utan här fokuseras det mer på action än psykologi. Vilket fungerar fint. Handlingen flyter på bättre och man förstår karaktärerna på ett annat sätt. Det enda som inte riktigt fungerar är Asukas hat mot Shinji, som mest känns påtvingat. Annars var det här så bra att man vill ställa sig upp och jubla. Egentligen en femma, men jag vill gärna se helheten innan jag ger toppbetyg.
Hangaround
2010-11-10
Stort på gränsen till obscent. Så kraftfullt och svallande att inget, verkligen inget av den verkliga världen längre kan hålla ihop. På ett lustigt meta-plan är det också Annos vision av Neon Genesis som förlöses samtidigt som hans alterego, Shinji, få alla gränsen att kollapsa. Full fart, massiva explostioner, enorma känslor, strålande, absolut strålande animation och musik.
Plockepinn
2010-10-19
Fantastisk nyversion. Speciellt karaktärsrelationerna är mycket mer flytande och intressanta än förut. Till skillnad från 1.0 så ligger fokus faktiskt på att föra en berättelse framåt, inte bara att göra en gammal serie snyggare.