Evelyn

esmond Doyles tillvaro slås i spillror när hans fru överger honom och deras tre små barn för en annan man. Ensam och arbetslös i 50-talets Dublin försöker Desmond ändå vara en god far för dottern Evelyn och pojkarna Dermot och Maurice. Men eftersom Desmond saknar jobb och inte längre har någon kvinna som tar hand om barnen beslutar myndigheterna om omhändertagande. Evelyn och hennes två bröder sätts i ett strängt katolskt fosterhem. Desmond bestämmer sig för att försöka få tillbaka sina barn genom att besegra myndigheterna och den mäktiga kyrkan i högsta domstolen. Något som ingen lyckats med tidigare.

Originaltitel Evelyn
Regissör Bruce Beresford
Manus Paul Pender
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Pierce Brosnan, Sophie Vavasseur, Niall Beagan, Hugh McDonagh, Stephen Rea, Aidan Quinn, Julianna Margulies, Alan Bates

okidoki
2008-11-13
En inte märkvärdig film som engagerade. Känns bra så här efteråt och Brosnan är ju så otroligt snygg och ser så snäll ut. Nån stor skådis är han inte.
Hald
2008-11-02
Bitvis gripande historia, men lite för sötsliskigt för min smak. Bra skådespelarinsatser.
queerish
2008-06-24
stark, gripande och äkta. stör mej rejält på hon bartendern och det finns ju noll kemi dom emellan men annars är den bra.
linnan
2008-04-04
riktigt bra film trots att den stundvis var aningen trög...

2007-06-10
Det är Pierce Brosnan som gör filmen. Han gör skillnaden mellan att det här är en bra B-film istället för dålig.

2007-01-16
Irländskt drama om en trebarnsfader vars fru plötsligt en dag lämnar familjen utan förvarning. Fadern, spelad av Pierce Brosnan, fråntas sina barn. Filmen handlar kort och gott om fadern rättsliga kamp för att få tillbaka vårdnadsrätten för sina barn. Historien bygger på en sann historia från 50-talets Irland. Det känns aningen ovant att höra Brosnan domdera med kraftig irländsk dialekt. Men faktum är att vår tids James Bond faktiskt är född på Irland. Evelyn är en bra film med en berörande historia, men den blir inte speciellt gripande utan känns mer tillrättalagd vilket känns trist.
ElsatheLion
2006-01-17
Aaaah! Dr, du snodde min kommentar. Piercan har inte ens smuts under naglarna.
jojjo_lk
2005-07-27
Inte för att upprepa, men den var så gripande!
Merenwen
2005-03-10
vacker o gripande lite förutsigbar bara men såå bra
tobiaslindberg
2003-11-23
Mycket bra film... Stark, gripande och vacker!