Event Horizon

År 2047. Månen är bebodd sedan många år och man bryter malm på Mars. Sju år har gått sedan det avancerade rymdskeppet Event Horizon spårlöst försvann bortom Neptunus. Men en dag mottager det amerikanska rymdforskningscentret en signal som härrör från skeppet. Utan att tveka sätter den orädde kapten Miller genast kurs med sin elitbesättning mot signalens ursprung. Ombord är också rymdskeppets skapare Dr Weir. Deras hemliga uppdrag: att finna och bärga det unika rymdskeppet i befintligt skick.

Originaltitel Event Horizon
Regissör Paul W S Anderson
Manus Philip Eisner
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Laurence Fishburne, Sam Neill, Kathleen Quinlan, Joely Richardson, Richard T Jones, Jack Noseworthy, Jason Isaacs, Sean Pertwee, Peter Marinker, Holley Chant, Barclay Wright, Noah Huntley, Robert Jezek

Skapad 2020-09-17 av weng-weng
Ett rymdskepp som passerat ett svart hål har återvänt. Nu ska det undersökas – ett vanskligt uppdrag visar det sig. Sam Neill är förstås perfekt rollsatt som rymdarkitekt med mörk blick, ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-17 av Fettstek
I en inte alltför avlägsen framtid har man hittat ett sätt att resa oändligt långt på kort tid. Det genomförs en resa med ett prototypskepp som försvinner. En tid senare lyckas man fånga upp ...   Läs mer »

Starkbröl
2020-07-30
Litar mycket på jumpscares men lite mindre gore än man hört. Förlorar på att försöka förklara det övernaturliga. Slutet är ganska töntigt. CGI-effekterna är dåliga förstås men de praktiska effekterna och filmens utseende i det stora hela är bra.
STHRUDTS
2020-07-14
Sanslöst sömnigt hokus-pokus-trams i rymden. Har Sam Neill någonsin varit med i en seriös film?
Dele
2020-01-16
Håller sig hyfsat på banan ett tag, men spårar ur alltmer och blir mest en gryta av rörigt trams till slut.
Trangor
2019-04-22
Riktigt bra film ända tills slutet som blir för mycket splatter.
2017-12-23
Inte så tokig alls ....
deswhip
2017-08-14
Kryttan uttryckte det bra, en "Märklig film". Bra/hyggligt skådespeleri, B-aktiga effekter och märklig feeling och handling. Sen toppar man av det med någon underlig TV-spelsprodigytechno till eftertexterna. Jag hade helst vart utan den här filmen men den lyckades faktiskt med en sak, den var stundtals pretty creepy. Så se den om du gillar osmaklig ondska/skräck från kaosdimensionen. 2-
Andreas_
2017-08-03
Långt ifrån bra och nära en riktigt kalkon men hyffsat skådespeleri räddar upp filmen från total katastrof, men så är den ju gjord av "Resident Evil" mannen Paul Anderson som inte har lyckats göra en enda bra film i sin karriär, ungefär lika kass som Uwe Boll...här tidigt i hans karriär så försöker han sig på en billig skräck i rymden, lite delar Alien och lite delar Hellraiser och visst är mixen ändå lockande och hade säkert kunnat göras bra med bättre manus och regissör och betydligt bättre skådisar men här det haffsigt, klichéfyllt och faktiskt många gånger bara tråkigt och irriterande eftersom det är för mycket plot holes i handlingen som inte har någon logisk vettighet och visst...när det gäller skräck så kan man inte förvänta sig mycket men något bättre än så här tycker jag definitivt att man kan förvänta sig...och sen har den inte åldrats med värdighet heller, CGI effekterna idag ser patetiskt dåliga ut och jag smyghoppas på en remake istället med bättre budget, regissör och skådisar...även om dom gör hyfsade insatser här. Nä detta faller ganska platt och kan möjligtvis duga i brist på annat, men det är knappt det...betyget blir en mycket svag 2:a
cannibalrice
2016-03-05
Den här filmen balanserar mellan briljans och total B-ighet, med en viss slagsida åt B. Så är definitivt en film för dem som gillar av The Thing och liknande gamla godingar.
celec
2016-02-15
förtjänar egentligen inte en tvåa. usel kamera, och regi. verkar ha hittat på fysik lagar lite hur som helst även fast den nämner en hel del riktiga. skådespelet är faktiskt inte så tokigt och räddar filmen från en 1a.
blaholtzen
2016-02-06
Rejäl besvikelse. De använder ett överdimitionellt feneomen som en ursäkt för att inte behöva följa några regler, och inte bara verklighets regelr utan regler överhuvudtaget, sen kunde dom smöra på med billiga jump scares och shockbilder. Det fanns inte ett enda moment där jag kände att filmen förtjänade att ha skrämt mig. De hade i stort sätt listat upp saker som de visste skulle vara med i den här typen av film, men hade ingen aning om varför eller hur de skulle binda ihop allt. Om man nu lyckas ignorera den slappa handlingen så ser den åtminstone ganska cool ut.