3.1

Everest

En grupp bergsklättrare stöter på problem i form av en kraftig snöstorm när de skall bestiga Mount Everest.

Originaltitel Everest
Regissör Baltasar Kormákur
Manus William Nicholson, Simon Beaufoy
Genre Drama, Thriller, Äventyr, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Jason Clarke, Josh Brolin, Jake Gyllenhaal, John Hawkes, Sam Worthington, Keira Knightley, Robin Wright, Michael Kelly, Emily Watson, Martin Henderson, Ingvar Eggert Sigurðsson, Vanessa Kirby, Elizabeth Debicki, Naoko Mori, Clive Standen, Thomas M Wright

Skapad 2019-12-22 av Jules4893
Everest är rå, kall och fysisk. Den känns trovärdig och lever upp till mina förväntningar. Filmens 121 minuter känns ungefär som 90 och det är spännande rakt igenom. Kanske är det just att ...   Läs mer »

Afflicter
2021-04-05
Man får intrycket att Krakauer görs till åtlöje medan Boukreev framställs som någon typ av hjälte trots att det var hans beslut att inte ta med syrgas som sannolikt orsakade tragedin.
dudson
2021-04-02
Schysst klättrar film. Men vad vissa av karaktärerna gjorde där uppe är fan en gåta? Då spec/ Josh Brolin, gubb-tjyven hade ju typ alla krämpor som finns. Dom som stack ut i handlingen var verkligen Jason Clark & Jack Gyllenhaal. Ingen film man ser om direkt. Men vill man frysa och lida med dom inblandade så är denna att Rekka! 2+
Jompalompier
2021-03-14
Rörig och svårt att hålla isär karaktärer. Många bilder känns för mycket studio för min smak. Svårt att känna något känslomässigt för någon förutom Kiera Knightley.
Zebulonm
2020-02-03
Inte min typ av film.
mammene
2020-01-11
Jag kan inte låta bli att fundera över hur människor kan utsätta sig för detta frivilligt, lite försökte man väl förklara här. Annars kändes det som många inte riktigt förstod allvaret i det hela, man skulle upp till varje pris. Filmen kändes väldigt realistisk och det var inga överdrivna scener, det hade man kunna göra om man hade velat spetsa till det lite. Men denna historia talar så bra för sig själv. Fotot var enastående vackert.
deswhip
2018-07-14
Den här är ju en sann historia och verkligheten är så otrolig i sig att det inte finns någon anledning att försköna eller överdriva. Det gör att filmen blir väldigt sevärd, som en dokumentär i ett mycket spännande dramaformat. Jag själv tycker man kunde gjort filmen en halvtimme längre för att få med lite mer detaljer i denna fantastiska historia. Då hade det kunnat bli en 4:a istället för 3+ av mig. Jag förstår däremot att någon helt oinsatt kanske har lättare att ta till sig filmen som den är.
dafreakish
2018-05-08
I denna, troligtvis den bästa klättringsfilm jag sett, bjuds man på hisnande scenerier och starka scener. Problemet filmen har är de bitvis onödiga bakgrundshistorierna och karaktärsbeskrivningarna som inte är nödvändiga för genren. Men bra skådespelare och tunga scener ger slutbetyget en stabil trea.
tvamvarg
2018-02-25
Tycker den var tight, och spännande trots att man vet utfallet.
flaxy
2018-02-24
Spännande men inte en femma
Robkiller
2018-02-10
Bergsklättrare på Everest. Fina vyer, dramatiskt och spännande. Helt ok.