3.1

Everest

En grupp bergsklättrare stöter på problem i form av en kraftig snöstorm när de skall bestiga Mount Everest.

Originaltitel Everest
Regissör Baltasar Kormákur
Manus William Nicholson, Simon Beaufoy
Genre Äventyr, Biografi, Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Jason Clarke, Josh Brolin, Jake Gyllenhaal, John Hawkes, Sam Worthington, Keira Knightley, Robin Wright, Michael Kelly, Emily Watson, Martin Henderson, Ingvar Eggert Sigurðsson, Vanessa Kirby, Elizabeth Debicki, Naoko Mori, Clive Standen, Thomas M Wright

Skapad 2019-10-13 av Jules4893
Everest är rå, kall och fysisk. Den känns trovärdig och lever upp till mina förväntningar. Filmens 121 minuter känns ungefär som 90 och det är spännande rakt igenom. Kanske är det just att ...   Läs mer »

deswhip
2018-07-14
Den här är ju en sann historia och verkligheten är så otrolig i sig att det inte finns någon anledning att försköna eller överdriva. Det gör att filmen blir väldigt sevärd, som en dokumentär i ett mycket spännande dramaformat. Jag själv tycker man kunde gjort filmen en halvtimme längre för att få med lite mer detaljer i denna fantastiska historia. Då hade det kunnat bli en 4:a istället för 3+ av mig. Jag förstår däremot att någon helt oinsatt kanske har lättare att ta till sig filmen som den är.
dafreakish
2018-05-08
I denna, troligtvis den bästa klättringsfilm jag sett, bjuds man på hisnande scenerier och starka scener. Problemet filmen har är de bitvis onödiga bakgrundshistorierna och karaktärsbeskrivningarna som inte är nödvändiga för genren. Men bra skådespelare och tunga scener ger slutbetyget en stabil trea.
tvamvarg
2018-02-25
Tycker den var tight, och spännande trots att man vet utfallet.
flaxy
2018-02-24
Spännande men inte en femma
Robkiller
2018-02-10
Bergsklättrare på Everest. Fina vyer, dramatiskt och spännande. Helt ok.
DiMMUBoRGiR
2018-01-29
Jag vill känna mer, förstå händelserna bättre. Sen kanske jag har en trångsynt ingång till bergsklättring och vad det ska vara bra för med tanke på de höga insatserna. Hursom, en bra film, men jag hoppades på mycket mer...
BarryHero
2018-01-23
Man blev ju inte direkt sugen pa bergsklattring efter att ha sett denna filmen. Vacker cinematografi. Lite langsam stundtals. De hade gjort ett bra jobb med att fa skadisarna att likna de riktiga personerna, sag man pa slutet.
RustyFilm
2017-11-01
Sevärd film, även för oss som inte är bergsbestigare. Förutom dramatiken utefter bergväggen så får man inblick i affärsverksamheten kring ”klätter resorna”. Filmen bygger på en bok skriven av Jon Krakaver´s som i sin tur bygger på den stora katastrofen på Everests bergsrygg 1996. Visuellt är det hög klass även skådespeleriet är OK på många håll. Rekommenderas trots det medelmåttiga betyget.
2017-10-29
Håller precis vad den lovar. Snygg, maffig och dramatisk, utan att egentligen tillföra något speciellt. (8+/15)
2017-10-26
Godkänd men långtråkig och intetsägande