3.1

Alla vet

Laura återvänder till barndomsbyn från Buenos Aires med sina barn för att vara med på sin systers bröllop. Hennes man Alejandro är inte med, och skvaller kring det "alla vet" i byn om hennes speciella relation till ungdomsvännen Paco når snart fram till hennes tonårsdotter Irene. När dottern drabbas av en fruktansvärd händelse konfronteras Laura med sitt förflutna, och med de två männen i sitt liv.

Originaltitel Todos lo saben
Alternativ titel Everybody Knows
Regissör Asghar Farhadi
Manus Asghar Farhadi
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Inma Cuesta, Elvira Mínguez, Ramón Barea, Carla Campra, Sara Sálamo, Roger Casamajor, José Ángel Egido, Sergio Castellanos, Iván Chavero, Tomás del Estal

svältaren
2019-12-13
Engagerande och välspelat, men en berättelse som följer det enklaste och billigaste recept utan att ställa några frågor.
TimBuckley
2019-06-07
(rek 3a) Starkare manus än utförande. Men väl sevärd & som alltid skönt att se något som inte är amerikanskt.
myslas
2019-03-20
Det finns teman här som gör det till något mer än ett vanligt kidnappningsdrama men det är ändå i grund och botten ett kidnappningsdrama och även om det är ett bra sådant så känns det inte riktigt värdigt Asghar Farhadi. Det är förstås ett snobbigt jävla sätt att se på det och han får naturligtvis göra vilken typ av film han vill. Det är bara det att han har sådan oerhörd talang och jag förväntar mig en riktig käftsmäll när jag ser en film av honom och den här står inte ut särskilt mycket. Ändå sevärd och bra med många bra skådespelare men förväntningarna på Farhadi är större än såhär.
goeran
2019-03-16
Det kändes onödigt att slösa bort mer än två timmar på Asghar Farhadis melodrama Todos lo saben; storyn är rätt dålig och då hjälper det inte att det är bra skådespelare i huvudrollerna. Betyg 2.
karlmats
2018-11-14
Min tredje Farhadi och han har fortfarande aldrig underpresterat, här byter han återigen land och gör en spansk film, det är ambitiöst att testa olika språk och kulturer och det ska han ha pluspoäng för. Casten är imponerande med Cruz och Bardem som stjärnor men även Ricardo Darin sticker ut och är bra. Som vanligt är det relationerna som är i fokus och storyn som utvecklar sig sätter de onekligen under press, inte helt olikt regeringsdiskussionerna som pågår nu så får vi svekdebatter, hårda ord och ståndpunkter som är sega att förändras. Det är vackert filmat och håller inresset uppe hela vägen. Det är inte så svårt att sätta en 3a på det här, men det är ändå ett steg nedåt från både Le Passé och framför allt den klart bättre Nader och Simin. Men med ett sånt här golv är det givet att man vill se mer av Farhadi.
Tonti
2018-11-01
Habilt gjord såklart men känner bara lite som varför.