2.6

Big Miracle

Historien om en småstadsreporter och Greenpeace-volontär som, med hjälp av två rivaliserande supermakter, försöker rädda en familj gråvalar som stängts in av snabbt bildad is intill Polcirkeln. Med tiden emot dem måste Rachel och Adam förmå en oväntad koalition av inuiter, oljebolag samt den ryska och amerikanska militären att se bortom sina olikheter för att kunna rädda valarna. Med världens uppmärksamhet vänd mot en av jordens nordligaste platser blir räddandet av de hotade djuren en gemensam uppgift för nationer som vanligen befinner sig på motsatta sidor av järnridån, och leder till en tillfällig vår i det kalla kriget.

Originaltitel Big Miracle
Regissör Ken Kwapis
Manus Jack Amiel, Michael Begler
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Drew Barrymore, Kristen Bell, John Krasinski, Dermot Mulroney, Ted Danson, Stephen Root, Tim Blake Nelson, Vinessa Shaw, Rob Riggle, James LeGros, Shea Whigham, John Michael Higgins, Kathy Baker

HerrNenne
2019-08-03
Inget nytt, men hyfsat behaglig. Många halvstora skådespelare som är kul att se på, vilket lyfter filmen. Inte särskilt spännande.
mazquara
2015-11-14
bra historia, tramsig film
2015-01-11
Denna film baseras på en sann historia som verkligen är perfekt för skapa en feelfood-film med hjärta, humor och charm. Här har man dessutom lyckats fylla filmen med med härligt sympatiska och charmiga karaktärer spelade av minst lika sympatiska och charmiga skådespelare. Det underliga är att trots att man får alla delar som jag räknat upp så lyckas man ändå gå över gränsen till att få filmen kännas aningen löjlig. Synd på en så bra historia. 2+
AlbinWesley
2014-09-21
Den var trevlig och fin. Min kärlek till de fina valarna utesluter tvåa.
Mr_v
2014-03-22
Vill skildra hur en hel massa människor påverkas av en valolycka. Lyckas inte med att skapa engagemang för någon av karaktärerna. Mer fokus hade inte skadat. Sentimentalt och tillrättalagt. Men fullt tittbart om man är på humör för lättviktsdrama helt utan tuggmotstånd.
Sir_Lord
2014-03-08
Skådspelarmässigt ingen höjdare, men en fin historia. Scenerna med valarna är snyggt gjorda , kul att den är baserad på en verklig händelse också.
Catwalker
2013-11-16
tkr det var en riktig feelgoodfilm (sorglig med såklart) och i den genren/familjefilm tycker jag det är en fyra, grät både en och två gånger. Tkr väl inte barrymore passade så bra, hon är lite för hollywodmainstream, krasinski är en storfavorit sedan tidigare (office), men fin sensmoral, en av de bättre djurfilmerna och både sociala och ekologiska aspekter kombinerades ihop på ett smakfullt sätt.
Djason
2013-11-04
Filmens behållning är helt klart scenerna med valarna som är otroligt snyggt gjorda. Resten av filmen känns en aning avslaget trots det faktum att filmen har flera bra skådisar.
Mat1az
2013-03-12
Inte direkt superbra, men funkar säkert utmärkt som familjefilm. Det intressanta är att den bygger på en verklig händelse. Skådespelet och den amatörmässiga manteln som omsveper filmen är det som får mig att bli off. Inget jag kommer att se igen direkt.
vonadel
2012-11-16
En ganska typisk trea. Helt ok kvalle med helt ok skådisar. Det som gör den sevärd är klart att den är baserad på en verklig händelse. Ganska intressant att konstatera vad människan kan åstadkomma med rätt vilja och inställning. Även om motiven var lite olika för de inblandade. 5/10