3.1

Everything Everywhere All at Once

En åldrande kinesisk invandrare sveps upp i ett vansinnigt äventyr, där hon ensam kan rädda världen genom att utforska andra universum som kopplar samman med de liv hon kunde ha levt.

Originaltitel Everything Everywhere All at Once
Regissör Dan Kwan, Daniel Scheinert
Manus Dan Kwan, Daniel Scheinert
Genre Komedi, Action, Äventyr, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Ke Huy Quan, James Hong, Jamie Lee Curtis, Tallie Medel, Jenny Slate, Harry Shum Jr, Biff Wiff

RichardEk
2023-12-31
Ett spännande koncept vars utförande blir lite för långt och lite för rörigt. Att filmen kunde vinna Oscars kan jag inte riktigt förstå. Visst, den är kreativ, men samtidigt enformig och splittrad, med en humor som kanske fungerar bättre i Asien än i Europa. Bra skådespelarinsatser genomgående, men utifrån ett manus som blir enerverande i slutändan. En svag trea, med andra ord.
GroundhogDave
2023-09-27
En mycket tröttsam kreativ bajskorv. Rekommenderas inte.
Afflicter
2023-09-21
Det här konceptet "you can be anything" är för amerikanskt för att den här filmen ska gå att svälja. Det ligger ångesttematik gömt i allt kaos, men det blir sista slutligen för långrandigt och sista slutligen för välbekant för att lämna något vidare intryck.
shibari
2023-08-22
En helt ordinär och banal hongkong-rulle, som kryddats med lite SciFi-allkrydda och sen sminkats upp rejält med hjälp av dagens billiga och avancerade postproduktion. Hur den här sörjan kunnat vinna några priser övergår mitt förstånd. Huvudpersonen är en tant i övre medelåldern, vilket troligen var ett smart drag då ingen under 40 tycks se på film längre.
Robkiller
2023-07-11
Nerknarkad skräpfilm
DrVergerus
2023-05-30
En av de mest utflippade filmer jag sett.
karlmats
2023-05-05
Oj det här var en märklig upplevelse, men kul att så många verkar uppskatta det här iaf. 7 Oscars är ju nästan lika sinnessjukt som hela den här filmens handling och dialog. Yeoh kan jag kanske förstå på nåt sätt, men ska Jamie Lee Curtis ha en Oscar för sin pajiga roll här? Klippningen? Manus? Maken? Det känns lite som att juryn bara sträckt upp händerna i luften och sagt: "Inga fler #Oscarssowhite, kasta ut stayetterna på vad fan som helst, den här filmen ser ut att vara lite konstnärlig och djup och så, dessutom är ADHD på modet så ingen kommer kritisera oss för det här". Det påminner om en brainstorming session där man inte sagt nej till nånting och där man haft nakenbilder på den som var ansvarig för att klippa ihop skiten och sagt att ingenting ska bort, hur dumt det än må vara. En fruktansvärt enerverande film där humorn spretar åt alla håll och sällan träffar rätt. Mycket nära ett bottenbetyg, men det är ju konst och så där så jag får väl vara snäll och stanna vid en svag 2a. För lång är den också, det hade räckt med 90 minuter av det här dravlet.
Dream
2023-05-02
Kommer att glömmas bort ganska snart, men kul att A24 äntligen fick sitt genombrott, det kommer mycket kul film där ifrån och dem bättre än detta.
pelikan
2023-04-23
Lite för långsökt ibland, men en svag fyra är den värd, för den var klart underhållande!
Asmorod
2023-04-21
Svagbegåvat att inte uppskatta den.