2.4

Evil Ed

En svensk, engelskspråkig splatterfilmsparodi om en filmcensor som blir galen av alla de sjuka skräckfilmer han ska klippa och går bärsäkrargång.

Originaltitel Evil Ed
Alternativ titel Censor!
Regissör Anders Jacobsson (II)
Manus Göran Lundström, Anders Jacobsson (II)
Genre Komedi, Skräck, 90-tal
Skådespelare Dan Malmer, Johan Rudebeck, Gert Fylking, Per Löfberg, Kim Sulocki, Olof Rhodin, Camela Leierth, Cecilia Ljung, Michael Kallaanvaara, Therese Malmer, Estelle Milbourne
Betygsantal 2078

Skapad 2019-11-16 av Stygga-Vargen
Under början av 00-talet hyrde jag fler filmer än jag köpte och det var skräck som var min favoritgenre på den tiden. Det var när jag skulle hyra film en gång som jag upptäckte den allra förs...   Läs mer »

Skapad 2019-10-29 av XenoMorph
Evil Ed är en svenskproducerad splatterfilm med svenska b-skådespelare som pratar engelska. Filmen handlar om Edward som får i uppdrag av producenten Sam Campbell att klippa bort de mest smaklös...   Läs mer »

fisk0
2019-04-28
Tycker den funkade rätt bra fortfarande. Lite av ett tidsdokument av en svunnen tid i Sverige när det kommer såväl till censuren och det filmtekniska med den fysiska klippningen av filmrullar, samt såklart en del referenser till de samtida tyska och italienska splatterfilmerna, där jag är ganska säker på att den engelska dubbningen var ett väldigt medvetet drag. Den är stundtals även riktigt rolig, och det finns ändå något som ändå känns aktuellt även i 2010-talets nymoralistiska våg.
FabianBom
2018-03-22
splatter ha ej vart min grej, hade fått bättre betyg om de vart på svenska, ne då e micke becks filmer bättre
2018-01-25
Har precis sett den oklippta versionen och den är verkligen att rekommendera!
ThyImpaler
2017-11-25
Är det bara jag som en troma-känsla av denna?
Biberkolben
2017-06-02
En fantastisk film på alla dess viss! Rolig, snygg (som fan), engagerande och - framförallt - inspirerande. Tillsammans med "Mitt liv som hund" och "Ninja Mission" den film från Sverige som sålts till flest länder i världen; bara det är beundransvärt. Jan-Olov Andersson vet inte vad han pratar om, men det är väl förvisso ingen nyhet.
2016-07-20
En av de bästa svenska skräckfilmerna någonsin! Väldigt bra skådespelare och till och med Gert Fylking gör bra ifrån sig, specialeffekterna är riktigt bra och filmen är både spännande och otäck! Den är till och med lite rolig emellanåt också!
lilebroer
2015-02-13
Jag måste säga att jag är smått förbluffad varför inte fler folk hyllar denna film, eller kanske varför man inte hyllar den mer än vad man gör. Och det är för mig förvånande alla de gånger som man har sett på Friday the 13th-serien, Halloween-serien, Evil Dead-serien, Living Dead-serien, Bad Taste och Braindead tillsammans med folk, men aldrig nånsin har någon föreslagit att se Evil Ed. Trots dess uppenbara budgetrelaterade problem så osar den klass i mina ögon och jag kan utlova er 93 minuter av sann filmglädje. - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/02/evil-ed-1995-ld-93-min.html
oskarchucky
2014-05-10
''don't you fucking look at me!''
Asmorod
2014-04-09
I sin famn vaggar "Evild Ed" en övergripande glidig känsla av awesomeness moderligt, som de flesta filmskapare blott kan drömma våta drömmar om.
RockSnack
2013-09-28
En riktig kalkonfilm, men den är väldigt underhållande!