2.6

Evita

En myt i sitt land Argentina och en omstridd person i det politiska och sociala livet kring maken och presidenten Juan Perón. Askungesagan om arbetarflickans väg upp till makttoppen blev 1978 en succémusical i Tim Rice och Andrew Lloyd Webbers händer och det är den som ligger till grund för Alan Parkers film.

Originaltitel Evita
Regissör Alan Parker
Manus Alan Parker, Oliver Stone
Genre Biografi, Drama, Musikal, 90-tal
Skådespelare Madonna, Antonio Banderas, Jonathan Pryce, Jimmy Nail, Victoria Sus, Julian Littman, Olga Merediz, Laura Pallas, Julia Worsley, María Luján Hidalgo, Servando Villamail, Andrea Corr, Peter Polycarpou, Gary Brooker, Maite Yerro, Adrià Collado

2019-07-17
Lite svårt när en inte vet så mycket om eran i sig, den politiska värld som filmen utspelar sig kommer inte fram tillräckligt. Och det är ju inte som att jag får någon ordentligt känsla för karaktärerna heller. Evita själv blir aldrig mer än en kuliss. Men, det är smått intressant och musiken är för det mesta rätt bra, även om den sällan lyfter. Finns en hel del känsla i det som ändå funkar. Så det är en ganska stark tvåa!
Jaganatha
2018-03-29
Imponerande produktion och att talad dialog undviks helt. Madonna gör förmodligen sin skådespelarkarriärs enda vettiga prestation. Men problemet är som vanligt med musikaler att de inte lyckas engagera genom sina huvudpersoners ofta orelaterbara bekymmer. Varför bry sig om just denna argentinska presidenthustru var ett helgon eller en manipulativ lycksökerska? Är det för resten inte rätt uppenbart att hon var det senare?
2017-10-24
RustyFilm
2016-12-09
Musikalfilm helt utan talad dialog. Rollen som Eva Perón är helt perfekt för Madonna och hon gör det väldigt bra. Nöjet att se filmen kunde vara än större om inte bildkvalitet var så total kass. Bilden är grynig och otydlig
2015-02-16
En film där Madonna faktiskt inte bara fungerar utan också levererar. Trots detta och det faktum att jag verkligen uppskattar musikaler så fungerar detta inte fullt ut för mig. Historien gör inte mycket för mig men som hantverk är den inte helt fel. 2+
Gigi1943
2015-01-22
Suck så trågig och den musik, som jag alltid fått för mig varit lysande, var bara helt platt och intetsägande, lyssnade jag verkligen på samma film som spelades??? Nä det här var varken njutbart eller sevärt.
Kaka22
2014-04-13
Banderas engelska är imponerande dålig
KlaraSofia
2013-01-26
Musikal blir aldrig bra på film och Evita är inget undantag. Gillar dock musikalens själva grundidé, att låta en ung man vara "folkets röst" som ifrågasätter Eva Peron som den ikon hon mycket utstuderat låtit sig bli. Vad gjorde du egentligen, Evita?
Miiaa
2011-09-24
Jag dissade den här filmen under en lång tid (Berodde kanske på Madonnas medverkan) Men så för något år sen så tänkte jag att jag skulle ge den en chans. Jag älskar ju musikaler och Banderas är ju alltid Banderas. Så jag satte igång den och nu undrar jag bara en sak: Varför väntade jag så länge innan jag såg den!? Den är helt underbar, Madonna passar perfekt för rollen, Antonio Banderas är lysande och musiken är otroligt bra. Vill ha fler musikaler i den här stilen.
Solidus
2011-09-16
Evita är en välregisserad musikal om Evita Peron. Tyvärr faller mitt intresse för filmen pga att Madonna och regissören misslyckas med att göra personen Evita intresseväckande. Vidare blir filmen väldigt seg mot sitt avslut då det är sentimentalt och sorgligt över en karaktär som jag ger blanka fan i. Däremot ska Banderas få en ros över sin (sång)insats och om filmen höll samma standard på sina musikaliska nummer som "The Lady's got Potential" skulle betyget bli en aning högre. Godkänt.