3.6

Ex Machina

Den 24-årige begåvade dataprogrammeraren Caleb vinner första priset i en tävling på sin arbetsplats om att tillbringa en vecka i en avsides belägen lyxvilla. Villan ägs av företagets grundare, Nathan, som även bor och arbetar där. På plats möter han ett projekt som Nathan uppfunnit - en vacker kvinnlig robot - och inser att även han är del i ett experiment.

Originaltitel Ex Machina
Regissör Alex Garland
Manus Alex Garland
Genre Drama, Thriller, Mysterium, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Corey Johnson, Sonoya Mizuno, Claire Selby, Symara A Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani, Elina Alminas

Skapad 2019-10-22 av Martin_Sj
Ex Machina är Alex Garlands regidebut. Tidigare har han bl.a. skrivit manus till den lyckade postapokalyptiska skräckfilmen 28 dagar senare. Regissören har noggrant valt ut miljöer och scenografi ...   Läs mer »

92axha10
2019-02-27
Extremt välgjord film som ställer flera svåra frågor om vad som är levande, mänsklighet och intelligens
TimBuckley
2018-12-15
(rek 4a) Alicia Vikander har alltid varit en blek tvåplus skådespelare av de slag som aldrig är vare sig bra eller dålig. Så att spela en känslolös android passar henne bra. Filmen hade mått bra av mer dialog. Filmens andra halva blir dock ganska bra till sist. Filmen \\'Her\\' känns rekommendabel för den som vill se mer AI.
setterwall
2018-12-14
Börjar förstå hypen över Alicia. Vilket skådespeleri!
HerrNenne
2018-12-09
Den är fantastiskt snygg. Hade velat gå ännu mer på djupet, men frågan är om den hade lyckats vara lika rättfram och bra då. Hade föredragit om karaktärerna var skrivna lite annorlunda ibland.
JD
2018-11-11
För den som får ångest av att slänga bort tio timmar av sitt liv på Westworld säsong 1 är det här ett minimalistiskt substitut. Samma tema och i stort sett samma historia. Snyggt, men jag har lite svårt för skådespelare (Isaac) som spelar självbelåtna ”dudes” på ett självbelåtet ”dudeigt” sätt. Dessutom lite tröttsamt att androidgenren alltid tycker sig ha carte blanche för att dregla och åter dregla över nakna kvinnokroppar. De är ju bara robotar så full frontal nudity är väl helt ok?
ellisario
2018-07-04
Existentiellt skitsnack.
paninaro
2018-03-19
Var ett tag sedan jag såg den. Snygg, lite intetsägande i efterhand.
Solidus
2018-03-14
EX MACHINA är en vacker film att titta på, välskrivet manus och bra skådespel. Det är en välgjord produktion på alla sätt, men tyvärr jag har svårt att till mig filmen och redan i skrivandets stund har jag nästan glömt bort den. Det är lite svårt att förklara, men i mina ögon är det för mycket fokus på att skapa snygg yta, trots sitt välskrivna manus. Jag skulle hellre rekommendera att ni ser BLADE RUNNER eller HER, två filmer som behandlar maskiner och känslor på ett mer tilltalande sett än EX MACHINA. Intetsägande.
Bozze80
2018-02-24
Älskar den minimalistiska designen, smarta manuset, insatserna av skådespelarna och den fullkomligt lysande sista tredjedelen! Kul med en udda sci-fi film utan massa action.
StaffanE71
2017-12-24
Smått genialisk på alla sätt. Stark 4'a.