Excalibur

Historien om den unge riddaren Arthur, som, helt oväntat, lyckas frigöra det förtrollade svärdet Excalibur från sin sten. Han utropas till konung och försöker därefter leda sitt land tillsammans med sin gåtfulla rådgivare.

Originaltitel Excalibur
Regissör John Boorman
Manus Rospo Pallenberg, John Boorman, Thomas Malory
Genre Action, Äventyr, Drama, Romantik, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Gabriel Byrne, Liam Neeson, Helen Mirren, Patrick Stewart, Nigel Terry, Ciarán Hinds, Corin Redgrave, Nicol Williamson, Nicholas Clay, Cherie Lunghi, Paul Geoffrey, Robert Addie, Keith Buckley, Katrine Boorman

dudson
2019-08-09
Sanslös film som är liknande en Lsd-tripp. Plåttrig & campy är bara förnamnet. Sen se Patrick Stewart i en riddar rustning är åxå rätt oförglömligt.#) Inget jag kommer se om iaf"
2018-03-07
Nej, den här filmen är för seg för min smak!!!
Engravadlax
2018-01-03
Det är som The Room, fast alla är Tommy Wiseau, i full stridsmundering, och alla repliker levereras med MAXIMAL INTENSITEEET.
2017-10-22
2017-01-22
Pampigt, svulstigt och en aning drömsk atmosfär där allt ska glimma och belysas med grönt. Trivsam hur som helst och verkar få med det mesta i Arthur-sagan. Gillar man riddare i rustningar och mytologi ska man absolut ge Excalibur en chans. Kan inte släppa tanken på det enorma jobb de måste ha haft med alla scenbyggen och kulisser i en tid då cgi ej var påtänkt.
saggesaliv
2016-09-08
Klinkande metaller och maskulina grymtningar, medeltida middagar och en släng magi! Excalibur är en salig blandning utav en massor. Det är definitivt en underhållande film trots att den är full med brister. Hela filmen präglas av ett alldeles för stort överspel från samtliga skådespelare, något som stör mig i början men som jag efter ett tag beslutar mig för att strunta i. Jag släpper lite på det filmkritiska ögat och gottar mig i underhållningsvärdet. Det är mycket, nästan för mycket, som ska pressas in på ynka 140 minuter. Detta resulterar lite för ofta i för hastig och virrig klippning, vissa scener som skyndas fram och en historia som pressas lite för mycket för att det ska bli fullt njutbart. En mäktig historia som denna hade behövt minst tre timmar på sig för att nå ut sin fulla rätt.
Spook
2016-02-24
oj vad alla spelade över, kanske direktiv från regissör. ingen kanonfilm direkt.
Solidus
2015-12-07
Det här gillar jag! Riddare, medeltid. skitigt och rått. Filmen har en speltid på över två timmar, men ändå känns ändå som det inte räcker för att täcka historien, då jag upplever den vara framåtrusad. Jag tror att regissören hade tjänat på att stanna upp och bygga upp lite mer hos karaktärerna och mytologin. Hur som helst: rå fantasy som fångar mig.
martineden
2015-11-19
[rek. 2] Jag blir ganska besviken på denna film, som verkligen förefaller ha alla förutsättningar för att lyckas. Den största bristen är manuset! Den känns oerhört rörig och berättelsen har nästan ingen temporal-kausal logik utan den hoppar lite här och där. En del kostymer och scener är fina och Nicol Williamson är superb som Merlin, likaså Helen Mirren. Men tyvärr en besvikelse. 2.
papabobadiof
2015-05-13
En film bestående av en jädrans massa plåtskramlande och brölande! Har dock sin charm på nåt sätt och vis... Kan dessutom inte låta bli att associera till Monty PythonThe Holy Grail genom hela filmen (vilket gör det hela ännu lustigare...)