2.4

Excellensen

Excellensen Herbert von Blankenau är en stor kulturpersonlighet, författare och religiös förgrundsgestalt i österrike under nazisternas regim. Tiderna är oroliga, han trakasseras och placeras så småningom i koncentrationsläger. Hans dotter Elisabeth försöker rädda honom.

Originaltitel Excellensen
Regissör Hasse Ekman
Manus Sven Stolpe, Bertil Malmberg
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Lars Hanson, Gunnar Sjöberg, Elsie Albiin, Stig Järrel, Hugo Björne, Tord Stål

Redheaded
2019-01-12
Som sagts här, intressant med så tidig antinazistisk, svensk film! Men tyvärr är ju manuset lätt jobbigt... Nazisterna svär och lever jävel och huvudpersonen "talar med Gud"... Mycket högtravande, men en del bra skådespelarinsatser. Stig Järrel kramar ut mesta möjliga ur sin roll, t ex när han är sugen på att utnyttja sin position för lite "mys" med den kvinnliga huvudrollen och när han skiftar sinnesstämning obehagligt fort. En roll som Stig behärskade så väl, han gör så gott han kan med det lite fattiga manuset... Stark tvåa pga Järrel!
C12
2018-02-14
Vad ville man egentligen ?
Raimo_1985
2015-04-16
Svensk film om österrikiska nazister i Österrike. Ja, det är inte varje dag man ser en sådan film. Lustig upplevelse. Modigt av Hasse Ekman men inte för den sakens skull särskilt bra. Starkt godkänt för utsökt skådespeleri.
daniel77
2014-09-10
Kanske mer intressant än bra egentligen, men jag hade inte tråkigt. En del väldigt uttalade åsikter som man förstår att pronazi-rörelsen i Sverige avskydde. Fin Järrel också!
pufred
2013-02-23
Intressant med en svensk antinazistfilm 1944. Bra skådespeleri, rätt modig för sin tid. Bra regi , inte lika vasst manus.Känns stundtals som religiös propaganda. 2+
yrkeschaufföre
2013-01-11
Jag tyckte hemskt illa om den i början men den "tog sig" åt slutet så en ganska stark tvåa kan den få!
jep
2012-11-10
Falsk historieskrivning och inte psykologiskt realistisk. Katolska kyrkan i Österrike var ökända medlöpare till nazisterna. Än en gång blir man påmind om att Burt Lancaster liknar Lars Hanson.
kennert
2012-10-21
Manuset håller inte.
HerrArne
2012-10-15
Svagt manus som inte engagerar. Dock har Lars Hanson heder av sin insats.
HerrNenne
2012-10-15
Tycker inte den lyckas förmedla mer än det som syns på rutan, ganska platt, men utan döda stunder.