3.8

Exit Through the Gift Shop

En fransk amatörfilmare börjar av en slump filma gatukonstnärer över hela världen. Efter ett tag träffar han den största av dem alla ? Banksy. Denne inser dock att fransmannen inte vet vad han sysslar med och situationen förändras.

Originaltitel Exit Through the Gift Shop
Alternativ titel Banksy: Exit Through the Gift Shop
Regissör Banksy
Manus Banksy
Genre Dokumentär, 2010-tal

pungsnigel
2014-01-02
Tycker skildringen av Banksy höll och var väldigt intressant men Thierry var bara en jobbig Ron Jeremy kopia.
QuiNonStultus
2013-12-30
Riktigt bra/underhållande rulle om.fransoser med någon form av storhetsvansinne. Hade vart kul med mer street art, men jaja.
AddeColciago
2013-10-15
Street art-rörelsen är intressant att följa, Theirry är en excentrisk person (också kul), men sen känns det som att jag blir utsatt för något. Oklart vad.
Thavox
2013-09-11
Frågan alla ställer sig -Är det på riktigt? Vet inte, men det är en riktigt bra film med sjukt bra karaktärer.
mockajulia
2013-07-02
oavsett hur "sant" innehållet är så är det bra uppbyggt, hur de lyckas framställa Thierry som schysst men lite galen i början och mot slutet helt otroligt osympatisk. Skickligt!
YouAreNrIchi
2013-06-19
Jag läste en intervju med en kille som hade jobbat med Thierry och Fairey innan Thierry kom i kontakt med Banksy. Enligt honom så är ingenting med Thierry uppgjort, han precis lika dryg och konstig och filmade så onödigt mycket som det beskrivs. Producenterna verkar också ganska sårade över att ingen tror att det är på riktigt. Jag är övertygad om att historien är sann, men oavsett så är det en intressant historia.
Molestaire
2013-04-20
Vet inte vad man ska tycka om den, men det skulle inte förvåna mig om filmen var tänkt som ett enda stort fiktivt "konstverk". Hur som helst huvudet på spiken beträffande den bajsnödiga konstscenen.
Valarn
2013-03-15
Det är ju provocerande och på samma gång härligt att se den franska excentrikern lyckas. Jag visste väldigt lite om Banksy innan dokumentären. Men av det man får se känns ju han som den stora konstnären och "Mr Brainwash" som en billig kopia. Det finns en mörk ironi över hela filmen som jag tycker om. Kanske sänker betyget senare. 4/6.
torbehn
2013-01-13
Ingen stor fan av street art, men den var intressant och tankeväckande på flera olika sätt. Har inte heller klart för mig om hur mkt dokumentär det var. Det är i o f s det sköna med konst, att man inte behöver veta alltid. Det blir en del av grejen. Banksy är i alla fall en konstnär, lagom provokativ.
Tiptaka
2013-01-12