1.8

Exorcisten 2 - kättaren

En lös uppföljare till succén Exorcisten men som har ingenting att göra med William Peter Blattys litterära förlaga. Regan MacNeil har vuxit upp till en ung kvinna och går i terapi för att komma till rätta med hennes mardrömslika visioner. Demonerna hon renades från för fyra år sedan hemsöker henne i drömmarna. Regan reser med hjälp av hypnos tillbaka i tiden, möjligen också till helvetet och även till Afrika på en gräshoppas rygg. I Afrika möter hon Pazuzu - herre över luftens onda andar. En hallucinogen kamp mellan gott och ont.

Originaltitel Exorcist II: The Heretic
Regissör John Boorman
Manus William Goodhart
Genre Drama, Skräck, Science Fiction, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Max von Sydow, Ned Beatty, James Earl Jones, Richard Burton, Linda Blair, Louise Fletcher, Paul Henreid, Kitty Winn, Belinda Beatty, Barbara Cason

radoka
2020-05-30
Var så inställd på att den här skulle vara kass att jag gick och blev positivt överraskad! Visserligen inte jättelätt att hänga med alla gånger, men det fanns ändå scener och inslag som var riktigt schyssta, tyckte jag. Stämningen var rätt ball bitvis - och Ennio Morricones musik tillförde massor, särskilt i slutet. Fick nästan lite Italiensk-skräckfilm-vibbar här och var!
2016-10-11
Betydligt sämre än ettan men dålig är den väl inte. Åtminstone inte jättedålig.
Lotso
2014-10-20
I sin helhet är Exorcisten 2 bland den mest absurda, bisarra och sämsta uppföljaren jag sett. Den har ingenting med första filmen att göra, mer än att Linda Blair är med i den och att den gör tillbakablick till Father Merrin. Där de uppenbarligen filmade alla Max von Sydows scener för sig och troligtvis under en dag eller två. Filmen vet själv inte vad den vill berätta för handling, så allting blir en enda röra, speciellt de sista 15 minuterna. Där är grejer som inte förklaras och där är saker som man bara ifrågasätter vad d ska betyda. Skådespeleriet är dåligt speciellt Richard Burton som bara ser deprimerad ut. Men samtidigt är det en tråkig film att sitta igenom, och när den klockar in på precis under 2 timmar är det ingen trevlig sittning. Det enda positiva med filmen är dess musik av Ennio Morricone. Där är bara en sak jag kan avsluta denna recensionen på med allt det galna skiten som är med i filmen, vad fan är The Heretic?
picklessmulan
2014-08-05
Med en Budget på 14 miljoner dollar så undrar man hur det kunde bli så dåligt. Det är inte tänkt att vara dåligt heller vilket gör den ännu konstigare. Från en av världens bästa filmer i ettan så hamnar man bland världens sämsta filmer i tvåan bara det är fascinerande.
2014-07-08
Den här uppföljaren förtjänar antagligen all dålig kritik den fått genom åren för detta var inget vidare. Det enda bra var fotot, resten är en handling så flummigt förtappad och invecklad att inte ens de medverkande verkar ha koll på läget. Slöseri på en potentiellt bra fortsättning om Regans öde.
LacombeLucien
2014-05-10
Skräp.
Darn
2013-10-31
Det finns mycket som är märkligt här. Förvisso finns det ett försök till djup i storyn, men inget som känns viktigt. Bara grejen att den oerhört stela och okarismatiska Richard Burton glider omkring i Afrika (att nämna vilket land eller var verkar som vanligt vara oviktigt trots att Afrika är en gigantisk världsdel) som ska representera något slags helvete där von Sydows karaktär fastnat känns krystad bara konstig. Och varför är t ex psykiatrikliniken och deras metoder som hämtade ur en sci fi-film när filmen utspelar sig i samtid? Det bästa är Morricones musik. Den är tillräckligt smetig för att passa alla smöriga partier som är alldeles för många.
StureStenhög
2013-09-07
Dåliga uppföljare är inget ovanligt, men det som får den här att sticka ut är att det verkar som att man själva trodde att man gjorde en bra film. Det tycks faktiskt finnas ambition här, och inte bara en vilja att casha in. Detta gör misslyckandet så mycket mer spektakulärt. Det är när man, relativt tidigt i filmen, introducerar nån form av föregångare till Inception-konceptet som man verkligen börjar fundera på vad det egentligen är man tittar på, att man introducerar denna mackapär med en självklarhet som om det inte vore nåt konstigt alls, gör bara allt så mycket mer bisarrt. Allt går sen neråt från där och storyn kan bäst beskrivas som ett osammanhängande mumbo jumbo. Det ligger också ett visst problem i att det i filmens värld är den religiösa fanatikern som har rätt, om sådant görs på ett trovärdigt och intressant så kan jag visst vara öppensinnig nog att acceptera det, men här är det svårt att komma ifrån att Burtons karaktär i allt väsentligt är en riktig dumfan. Det blir därför lite svårt att vara på hans sida, oavsett vad filmen säger om den saken. Ju längre filmen går, desto mindre bryr jag mig också om vad som händer. Jag slutar dock aldrig att fascineras lite av det totala misslyckandet
Commandante
2013-08-06
Efter att ha sett halva filmen stängde jag av eländet. Jag fattade inte ens vad den handlade om.
johnaleks
2013-06-22
sjönk farligt nära lägsta betyget mot slutet