2.7

Exorcisten 3

Kommissarie Kinderman upptäcker till sin fasa att de fruktansvärda mord som hemsöker staden bär kännemärken av den nu döde Tvillingmördaren. Seriemördaren som blev avrättad samtidigt som en viss präst dog. Kommer ni ihåg Fader Karras från ettan? Vad hände egentligen med honom sedan han kastat sig ut från fönstret? Död och begraven kan det väl ändå inte vara han som är Patient X, som sitter inlåst i den värsta avdelningen på ett sinnessjukhus. Patient X är misstänkt lik Fader Karras, det vill säga när han inte liknar Tvillingmördaren. Den tredje exorcistenfilmen är baserad på den litterära uppföljaren till Exorcisten - "Legion". En "riktig" tvåa skulle man kunna säga. Författaren till de två böckerna, W. P. Blatty, regisserade själv denna övernaturliga polisfilm.

Originaltitel The Exorcist III
Alternativ titel The Exorcist III: Legion
Regissör William Peter Blatty
Manus William Peter Blatty
Genre Skräck, 90-tal
Skådespelare Brad Dourif, George C Scott, Don Gordon, Viveca Lindfors, Jason Miller (I), George DiCenzo, Nicol Williamson, Scott Wilson, Ken Lerner, Ed Flanders, Nancy Fish, Mary Jackson, Zohra Lampert

Skapad 2019-12-21 av
Det är sällan som en andra uppföljare är bättre än dom två föregående, men jag hävdar bestämt att i det här fallet har vi en trea som både är överlägsen den underskattade tvåan SAMT d...   Läs mer »

RammaSten
2019-12-26
Gamlingar är läskiga, okej?
ShenLong
2018-06-26
Den här filmen flippade ju ut totalt
amam
2016-06-10
Bra stämning och hyfsat skådespeleri men annars inget anmärkningsvärt. Stabil trea.
Jamesa
2016-03-20
En av mina absoluta favoriter i skräckgenren.Fantastiskt välspelad och genialisk i sin fortsättning från 1:an.
DiMMUBoRGiR
2015-11-01
Just kikat igen, 19 år efter första titten... På riktigt - det här är en av de stora filmerna inom skräckfilmsgenren. Nä, jag vet. Den är inte det. Men den borde verkligen vara det. Karaktärerna, humorn, skådespelarna (Scott, Dourif, Flanders) och stämningen som andas ondska i religiös förpackning. Vad är det ni inte gillar...?
Lotso
2015-09-24
I sin helhet är Exorcisten 3 lite som en blandad film. Mycket av den är otroligt långsamt och det händer inte allt för mycket i början. Men när Brad Dourif väl introduceras så börjar filmen ta igång på riktigt och får mer fart. Skådespelarna är också de bra i filmen och gör trovärdiga insatser, men det är Brad Dourif som stjäl showen. Om något så är det verkligen ett steg uppåt från förra filmen, och går tillbaka till dess originella rötter. Men se den främst för Brad Dourif, för utan honom hade filmen nog inte varit lika populär eller minnesvärd.
StureStenhög
2015-09-04
Jag antar att det här inte är den sämsta skräckfilmsuppföljaren som jag har sett direkt, men de flesta andra har iaf varit dåliga på ett kul eller charmigt sätt, den här är bara rakt igenom slätstruken. Stel regi, osammanhängande berättarstil, och en nonsenshistoria som jag omöjligt kan intressera mig för. Men då har skräck med religiöst tema aldrig riktigt varit min grej heller. Svag tvåa

2015-05-27
Något bristfällig gjord från och till. Inledningsvis lite oengagerande, men blir bättre. Men långt ifrån första filmen. Helhetsintrycket är bara sådär. 5/10
DrJW
2014-10-12
Har en del ologiska delar, men den här var faktiskt väldigt bra gjord och den känns inte bara som en typisk uppföljare utan också som en deckare med övernaturliga inslag. Sannerligen en mycket bättre uppföljare än tvåan som bara var en skit,hög på LSD. De är aldrig fel med att ha George C. Scott som deckaren, men den som verkligen brilljerade i rollen var Brad Dourif som The Gemini Killer. Hans presentation var så intense att han borde ha fått sin andra Oscars-nominering för den här(den första var för Gökboet).
2013-12-28
Betydligen mer rättrogen uppföljare än del 2 i serien då den här på något sätt hela tiden har händelserna i originalet med sig. Klassisk mordmysterium alá När Lammen Tystnar kryddar upp det religiösa och den är faktiskt helt okej. Det som överraskade mest var de snabba och ofta humoristiska dialogerna i denna i övrigt tunga rysarthriller. Scott är härligt cynisk. Trist dock att det ej fanns en enda referens till von Sydows karaktär i den här.