3.2

Exorcisten

Regan, en ung flicka, börjar bete sig allt konstigare. Det börjar med konstiga ord och urin på golvet, och snart börjar hennes säng röra sig utan att någon förstår varför. Hennes mamma blir orolig och kallar på en präst som får i uppgift att hjälpa till. Han och fader Merrin ska försöka driva ut den onda kraft som tagit över Regan innan hon dör. År 2000 släpptes en Director's Cut av filmen.

Originaltitel The Exorcist
Regissör William Friedkin
Manus William Peter Blatty
Genre Drama, Skräck, Thriller, 70-tal
Skådespelare Max von Sydow, Ellen Burstyn, Lee J Cobb, Jason Miller (I), Linda Blair, Kitty Winn, Jack MacGowran, Vasiliki Maliaros, Peter Masterson, Robert Symonds, Rudolf Schündler, William O'Malley, Barton Heyman, Gina Petrushka, Mercedes McCambridge (röst)

Skapad 2019-10-13 av Robdasnobb
1949 så gick William P. Blatty och köpte en dagstidning. I denna tidning fick han syn på en artikel som handlade om en exorcism av en 13-årig besatt pojke från Maryland. Antagligen intresserade d...   Läs mer »

Skapad 2019-10-12 av FreddyKrueger
Exorcisten handlar om en tolvårig tjej vid namn Regan som en dag blir besatt av ett ont väsen. Hennes röst blir mörkare och ansiktet förändras. Vid en fest går hon ner och säger att gästerna ...   Läs mer »

djonipony
2018-09-24
Höjer mitt 15 år gamla betyg (såg den för längre sedan än så) efter omtitt. Absolut sevärd!
päronanton
2018-05-22
Denna är en väldigt välgjord skräckfilm som jag fortfarande kan tycka är obehaglig men den håller verkligen!
gjoob
2018-03-27
Man kan se var många senare skräckfilmer och t o m hela subgenrer har fått inspiration ifrån. Många klassiska scener som håller än idag. Hela filmen är bra, men exorcistdelen gav mig rysningar, lyfter nästan på egen hand upp filmen till en femma. Lysande skådespelarinsatser.
olli51
2017-10-26
Troligtvis den bästa i den kategorin
RustyFilm
2016-12-09
Detta är en riktig riktigt skräck klassiker. Det är klart att realism filtret måste vara nere när man ser på en sån här film. Men det gäller ju för det mesta när det handlar om skräck film. Klarar man det så blir det här skrämmande och kusligt. En rolig skräck upplevelse som står sig hyfsat bra mot modernare skräckvarianter.
riddarkato
2016-12-08
En av de bästa skräckfilmer som någonsin har gjorts. Jason Miller i rollen som Father Damien Karras är antagligen den bästa birollen i filmhistorien.
EvilNed
2016-12-07
Jättefin film med fängslande och naturalistisk stil. Lågmäld, knappt någon musik och långsamt fortskridande story. Jag satt väldigt intresserad trots att knappt något händer! Däremot var skräckelementen lite förlegade... vad var folk rädda för på 70-talet egentligen, spyor och svordomar? Inte så läskig direkt.
MaxMackan
2016-10-30
De som skriver av skräckfilm som någon sorts popcornluktande billig filmpop har uppenbarligen aldrig sett den här filmen.
2016-10-11
Har bara sett director's cut-versionen av denna klassiker och den är väldigt bra. En klassiker och ett mästerverk.
Dele
2016-09-30
En fin lågmält dramatisk gammal skräckfilm som vinner på sitt mänskliga fokus, det långsamma tempot och ett stundtals riktigt fint foto.