3.3

Exotica

Exotica är en nattklubb i utkanten av Toronto där DJ:n Eric varje kväll ser på när hans ex-flickvän Christina uppträder. Han verkar vara väldigt avundsjuk också. Åtminstone om man skulle fråga Francis, en stammis på klubben. Samtidigt så går en viss Thomas genom en serie intressanta situationer som involverar hans Zoo-affär, en delad taxi med en surmulen främling, oväntade biljetter till en opera och smugglandet av en ovanlig fågels ägg. Många historier flätas samman i en väv av återblickar och återvändande teman som kretsar kring Exotica, dess kunder och anställda.

Originaltitel Exotica
Regissör Atom Egoyan
Manus Atom Egoyan
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Sarah Polley, Don McKellar, Elias Koteas, Victor Garber, Bruce Greenwood, Mia Kirshner, David Hemblen, Calvin Green, Peter Krantz, Arsinée Khanjian, Damon D'Oliveira, Jack Blum, Billy Merasty, Ken McDougall

LillaBlåaMus
2014-10-25
Såg den när jag var liten, kanske lite för liten. Möjligen värd ett högre betyg.
Galivan
2014-07-29
Skitbra! Tilltalande, och inga brister.
Hypostas
2014-05-21
Underbar stämning i den här filmen: påminner lite om David Lynch, men utan de mer bisarra och skräckbetonade inslagen.
Salvation_Mind
2014-05-14
Gillar den här filmen, känns som att den lever i sin egna lilla värld den gav mig en annorlunda och mystisk känsla igenom hela filmen.
Sznax
2013-04-17
Sättet som karaktärerna och deras interaktioner hanteras är väldigt bra, tyvärr blir de aldrig särskilt intressanta (de blir snarare mindre intressanta ju längre filmen går). Det dunkla fotot och den snygga musiken skänker stämning men inte tillräckligt mycket för att göra filmen speciell. Sista 10 minuterna var fantastiska, de var dåligt skrivna men fantastiskt gjorda. Betyg 5.1
JimCarrey
2012-12-20
Fantastisk. I den första scenen säger en tullare till en annan att man måste låtsas att man vet om vad folk har att dölja eller nått liknande. Sen icke-introduceras publiken för ett antal personer som inte bara är oklara för den som tittar utan deras inbördes relationer är lika oklara. Det gör filmen väldigt spännande att följa. Dessutom ger det ett mentalt djup till och en förståelse för karaktärerna, hur de känner i varje scen. Eftersom man känner sin egen oförståelse och karaktärernas oförståelse, alltså i flera led, så kommer man att tänka på mekanismer snarare än en endimensionell historia. Väldigt rolig och orginell upplevelse. 4+
Gröne_Orm
2012-09-16
Fryspizza, bra bärs, bra film, bra sex, vin på trevlig krog. Bra lördag. Synd att man ska vara på jobbet 745.
alexi
2010-10-28
Fan det överraskade mig, vissa skådespelarinsatser känns lite B men det gör faktiskt ingenting för filmen känns lite som en outsider från mainstreamfilmen och musikvalet var mycket intressant. Allt sammanflätas bra! Det enda jag egentligen saknar är en omskrivning av vissa repliker och eventuell nedkortning av ett par scener.
Kiamal
2010-06-12
Annorlunda film. Kom att tänka på filmen "Blue Velvet" av nån anledning. Intressant musikval.

2008-06-30
Tredje filmen jag ser av Egoyan och det får nog ses som den sämsta i mina ögon. Gillar dock den suggestiva smått drömlika atmosfär som filmen levererar. Gillar även karaktärernas trevande agerande. En film med lågt tempo, men det var inte nackdelen. Manuset kunde varit något vassare och möjligtvis lite mer strukturerat. Men i det stora hela en ganska okej film. 2+