Expired

Claire är en ung men något blyg och hämmad kvinna, bor med sin sjuka mor och jobbar om dagarna som parkeringsvakt. Hon får utstå spott och spe vareviga dag och lever samtidigt ett väldigt ensamt liv tillsammans med sin mor tills den dag hon korsar vägar med den egensinniga kollegan Jay. En turbulent relation inleds och får Claire att börja tänka för sig själv.

Originaltitel Expired
Regissör Cecilia Miniucchi
Manus Cecilia Miniucchi
Genre 2000-tal, Komedi, Drama, Romantik
Skådespelare Samantha Morton, Jason Patric, Teri Garr, Illeana Douglas, Sonia Iris Lozada, Jonny Mack, Roberta Bassin, Joe Camareno

Skapad 2008-08-08 av Lisa_
Kvinna möter man på arbetsplatsen och kärlek uppstår, så långt skulle detta kunna vara som vilken annan romantisk komedi som helst. Men hela filmen har från början en melankolisk och vacker st...   Läs mer »

KyLLo
2017-11-22
Yrket är tragiskt, personernas liv är tragiska och relationen är tragisk. En man som är egotrippad och dryg sexmissbrukare och en kvinna som är ruskigt försynt, osäker och låter sig utnyttjas. Det är såna här filmer som leder till att många kvinnor fortsätter acceptera att bli behandlade hur som helst av män och till att många män tycker att det är normalt att behandla kvinnor som trasor.
AlbinWesley
2015-08-18
Det är hemskt fint när deras relation skildras med samma naivitet som vore de två tolvåringar. Två suveräna personporträtt, det ena av en smått patetisk kvinna som inte vågar blomma ut, det andra av en långt mycket mer patetisk man som i nio fall av tio gör sig själv värd att förakta. Men delad ensamhet blir tvåsamhet och de ser nåt i varandra. Det är fint på ett ganska skevt sätt.
larox
2014-03-07
Relativt intressant och verklighetsnära relationsdrama med bra skådespelarprestationer.
hsimpson
2013-04-02
Välspelad (vilket gjorde att en tvåa ändå låg ganska nära till hands) men irriterande och menlös. Stör ihjäl mig på alla karaktärer och gillar inte foto/klippning heller.
Blink182
2010-12-26
Härlig skev film med grymt skådespel. haha jason patric var så jävla skön i sin roll
AddeColciago
2010-11-28
Det är en tänkvärd och fin film om relationer, förväntningar och livet i sig. Man kan se det som att hur man än bär sig åt under livets gång så dör man alltid ensam. Eller så börjar man bara med att visa mer respekt åt parkeringsvakter (att undvika benämningen lapplisa är ett steg i rätt riktning), så kanske alla får en bättre dag i slutändan.
Mikrooben
2010-09-10
Fantastisk, otroligt samspel mellan skådespelarna, vars karaktärer är helt utflippade. En film som man inte ångrar att man har sett
Arseenal
2010-07-28
"Jay" måste vara den mest störande filmkaraktär någonsin. Fyfan vad man vill ge fjanten en smäll asså:D
jingoo
2010-07-10
Vill du se en romantisk komedi så är det här inte filmen för dig. Stundtals Solondz-vibbar i detta drama då en översnäll, ständigt förlåtande, kärlekstörstande kvinna träffar en man som är... ja han är inte frisk helt enkelt. Morton är fantastisk som kvinnan som kan ta nästan hur mycket skit som helst. Patric, som jag tycker är kusligt lik Bruce Campbell i den här filmen, spelar övertygande en man som visserligen är en skitstövel, men man förstår att det är ett handikapp på något sätt. Ett hemskt jobbigt, pinsamt, ångestframkallande handikapp.
tendermercies
2010-07-07
Andra filmen på lika många dagar (den andra var Up in the air) som slutar med insikten att det för vissa människor tycks vara omöjligt att nå andra. De måste gå genom livet ensamma. Såg nyligen A single man som berörde samma tema. Strävan efter att våra liv ska röra vid och glida in i andras liv. Själars och kroppars förening. Älskade så mycket med den filmen, främst Colin Firth, men när den slutar med att du faktiskt inte behöver ta livet av dig, för andra människor finns där, så får Expired oss att förstå att det spelar ingen roll när eller hur du dör. När du väl gör det kommer du att vara ensam. Och innan den dagen har du ett helt liv på dig att lära dig leva med dig själv. Ensam. Om du är en av dem för vilka det självklara är en omöjlighet. Jag gillar det mer.