Extas

Eva är en ung kvinna som nyligen har gift sig med en äldre man. Snart får hon dock veta att hennes man är impotent och lämnar därmed honom. Hon far till sin fars hus där hon skriver på skilsmässoblankett. Kort därefter blir hon förälskad i en ung man, just innan hennes föredetta kommer till hennes hus.

Originaltitel Ekstase
Alternativ titel Symphonie der Liebe,Symphony of Love,Ecstasy
Regissör Gustav Machatý
Manus Frantisek Horký, Gustav Machatý, Jacques A Koerpel
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Hedy Lamarr, Pierre Nay, André Nox, Zvonimir Rogoz, Aribert Mog, Leopold Kramer

myslas
2019-02-10
Egentligen enbart intressant eftersom en ung Hedy Lamarr spelar huvudrollen. Försöker göra något poetiskt av fotot men det känns mest forcerat. Dialogen är sparsam och rätt meningslös vilket förvisso inte är ovanligt för en tidig talkie. Vågat med nakenscen för en film från 1933.
Mikka
2011-12-09
Dialogen är väldigt sparsam i den här ganska speciella filmen. Det går väldigt långsamt och det händer inte så mycket. Jag tror att jag hade fått tag i en klippt version eftersom jag inte såg några sexscener? Musiken får extra plus av mig, den passar utmärkt.
HerrArne
2009-09-07
Musiken av Giuseppe Becce och det poetiska filmspråket lyfter en ganska ordinär historia.
goeran
2009-06-10
Snyggt filmad och mycket vågad för sin tid med sina naken- och sexscener. Däremot innehåller storyn för mycket övertydlig symbolik (och är också väl enkel). Den bildsköna Hedy Lamarr passar bra i huvudrollen som Eva och Aribert Mog som Adam är också helt okey.
djonipony
2005-09-05
inte klokt vilka ändringar de fick göra för att få den gm USA's tull: inte bara ta bort naket.
Eeler
2005-01-23
Det ibland fantastiska bildspråket och "livet går vidare" slutscenen höjer till en fyra.