2.9

Ögat i labyrinten

Julies försvinner under mystiska omständigheter och hennes sökande leder henne till ett märkligt strandhus med än mer märkliga invånare. Alla är tillbakadragna konstnärer men de har även gemensamt att de alla hatade hennes man. Vi dras in i en giallo (mordgåta) där vem som helst kan vara mördaren...

Originaltitel L'occhio nel labirinto
Alternativ titel Blood, Eye in the Labyrinth
Regissör Mario Caiano
Manus Horst Hächler, Mario Caiano, Antonio Saguera
Genre Mysterium, Skräck, Thriller, 70-tal
Skådespelare Adolfo Celi, Sybil Danning, Rosemary Dexter, Horst Frank, Franco Ressel, Alida Valli, Rosita Torosh, Elisa Mainardi, Alba Maiolini

dudson
2018-06-05
Verkligen en bizzar och orginell mystery giallo i läckra miljöer. Men själva storyn och upplägget är riktigt kasst. Älskar iaf scenen med ciggen bredvid bilen #). Ej att förglömma den skrikiga saxofon musiken som ännu ett irritations moment. 1+
2018-03-20
Extra tråkig giallo. Verkligen obra. (3+/15)
EvilNed
2017-06-18
Code Red har släppt den på BluRay.
idd
2013-10-27
rätt sjysst giallo med ett originellt soundtrack som funkar fint till den bisarra miljön som det annars rätt klassiska giallomanuset utspelar sig i..
ulke666
2012-02-02
Ganska märklig och bra giallo. Den vilda jazzen faller mig inte riktigt i smaken men passar ändå bra i filmen. Snygga soldränkta miljöer jag gärna hade sett i bättre kvalitet. Såg tyvärr en gråblek VHS-kopia då det verkar vara enda sättet att få se den?
Hunter242
2010-01-30
Jag sätter inget betyg på filmen för det skulle inte vara rättvist anser jag då det nog är närmare 20 år sedan jag såg den. Det som etsat sig fast i mitt minne är precis som ItalyErik och Svartgam säger det är musiken i filmen. Jag är en stor fantast av Giallo film så jag skulle gärna se den igen och då sätta betyg på den.
ItalyErik
2006-07-31
Eye In The Labyrinth Galen Giallo från 71 av Mario Caiano. En av de mer underliga jag sett i genren. Julie (som bär kortkort-kjol filmen igenom) söker efter sin försvunna pojkvän i någon skum by. Hon bestämmer sig för att nakenbada, tre ynglingar stjäl hennes kläder på stranden och då simmar hon över till en närliggande villa där hon tas emot med öppna armar av villans ägarinna. Snart förstår hon att hennes pojkvän befunnit sig i villan, men gästerna bestående av diverse skumma konstnärssjälar säger ingenting. Ja som sagt. Crazy giallo med ett utflippat hetsigt jazz-soundtrack istället för det ordinära morricone-klingande giallo-sountracket. Allt är flummigt och långsökt i filmen, men det är också därför den är så underhållande. Good shit.
svartgam
2004-02-22
Synd, denna hade utsikterna för att bli en riktigt bra giallo men så sabbar man det... Vill inte komma med nån spoiler så jag tiger om varför. Stort minus även för den urtråkiga musiken!