3.2

Eye in the Sky

Överste Katherine Powell leder ett hemligt drönaruppdrag, från högkvarteret i England, med mål att fånga en ökänd terroristgrupp som gömmer sig i Nairobi, Kenya. När hon och hennes team upptäcker att terroristerna planerar att utföra en självmordsattack, ändras ordern snabbt från "tillfångata" till "döda". Precis när man ska inleda den dödliga attacken mot terroristernas näste upptäcker piloten en lekande nioårig flicka precis vid huset, och man ställs inför ett svårt val.

Originaltitel Eye in the Sky
Regissör Gavin Hood
Manus Guy Hibbert
Genre 2010-tal, Drama, Thriller, Krig
Skådespelare Helen Mirren, Alan Rickman, Aaron Paul, Barkhad Abdi, Aisha Takow, Phoebe Fox, Gavin Hood, Iain Glen, Jeremy Northam, Richard McCabe, Monica Dolan, Francis Chouler, John Heffernan, Babou Ceesay, Kim Engelbrecht, Carl Beukes, Armaan Haggio

setterwall
2018-12-25
Intressant och bitvis väldigt spännande även om utgången aldrig är överraskande. Hade velat se mer av efterspelet och som tittare hade jag gärna getts fler tillfällen att få ta ställning till själva huvudfrågan, avfyra eller inte avfyra?
sawa
2018-10-09
Bitvis _väldigt_ spännande, men kanske inte så särdeles trovärdig. Det finns en väldigt stor del man helt missade: Vad hände sedan? Det skulle vara intressant att ta del av hur resonemanget går hos politikerna efteråt, och var det en effektiv åtgärd? Många lösa trådar. Fast det sparar man kanske till en uppföljare?
NoWireHangers
2018-06-06
Höjer till svag fyra efter några dagar.
NoWireHangers
2018-06-04
Ganska intressant skildring av hur närmast farsartat ineffektiv krigsföring kan bli när beslut som behöver fattas snabbt ska hänskjutas från militär till politiker och överanalyseras utifrån insatsregler och vilka personliga politiska konsekvenser det ena eller andra beslutet kan få för olika politiker. Det är lätt att känna Mirrens och Rickmans frustration över att inte kunna göra sitt jobb utan att behöva fråga om lov från politiker och jurister. Stark trea.
zyxz
2018-01-18
Grymt spännande bitvis och en bra skildring av de etiska frågorna som kan uppstå i krig.
2017-11-04
Bitvis nästan jobbigt spännande. Rickman är underbart trött och Mirren har grym pondus. Vad jag däremot är skeptisk till är att filmen inte låter oss välja sida. Betyg ganska exakt mittemellan trea och fyra. (10-/15)
2017-10-24
Spännande, nervig och lite tänkvärd. Jag hade dock problem med några karaktärer. Jag menar, i vissa positioner och situationer ifrågasätter knappast en underordnad.
Bozze80
2017-09-18
En fräsch och intressant variant av krigs-/terroristfilm, många intressanta frågeställningar, men tyvärr känns manuset bättre än utförandet. Det blir för mycket hoppande mellan olika kameror, och (mer eller mindre) samma fråga som upprepas om och om igen.
annihilat0r
2017-09-16
"Eye in the Sky" ställer moraliskt intressanta frågeställningar om modern krigföring och om människor verkligen bör ta sig friheten att spela Gud.
Christofer
2017-04-11
Starkare än väntat och med ett manus som höll måttet tycker jag. Moraliskt svårt att förhålla sig till vem som är okej att offra eller inte då man kan se det från olika synvinklar såklart. Spännande hela vägen iaf.