3.4

Eyes Wide Shut

En ödesdiger vinternatt i New York ger sig Dr William "Bill" Harford ut på en erotisk utflykt som kan komma att hota hans äktenskap. En utflykt där han även riskerar att bli inblandad i en obehaglig mordhistoria. Allt detta till följd av att hans fru bekänt att hon vid ett tillfälle åtrått en annan man. Berättelsen sveper över känslor som tvivel, rädsla, självinsikt och försoning.

Originaltitel Eyes Wide Shut
Regissör Stanley Kubrick
Manus Stanley Kubrick, Frederic Raphael
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Madison Eginton, Marie Richardson, Todd Field, Rade Serbedzija, Leon Vitali, Vinessa Shaw, Alan Cumming, Leelee Sobieski, Sky du Mont, Julienne Davis, Thomas Gibson

Skapad 2019-12-18 av BobbyPeru
Stanley Kubricks allra sista film må inte vara hans bästa, men en av hans mest underskattade filmer. Den handlar om paret Bill och Alice Harford, spelade av dåvarande paret Tom Cruise & Nicole Kid...   Läs mer »

Skapad 2019-12-18 av dirtypoison
Eyes Wide Shut är en erotisk thriller och är Stanley Kubricks sista film. Han dog bara några dagar efter att den släpptes. Eyes Wide Shut cirkulerar runt Dr. William Harfords (Tom Cruise) och han...   Läs mer »

LukeSkywalker
2018-02-13
Perfektion

2017-12-20
Det første som slår meg med denne filmen er at Nicole ikke kan spille ruspåvirket på en troverdig måte. Tom er stabil som vanlig. Filmen har mange kvaliteter men også mange mangler. Men bitvis spennende og klart severt -4.
Nalleman
2017-12-17
Sjukt överreklamerad film!
92axha10
2017-09-23
Den här filmen har så många lager att den är svår att fånga direkt. Jag kan förstå att folk inte gillar den men kan lika mycket förstå dem som gillar den. Ämnet den berör är däremot intressant och den surrealistiska stämningen gör att det hela känns som en dröm.

2017-09-08
Jag kan inte ge denna film lägre betyg än 3 i och med att det är Kubrick. Jag vill ge den ett högre betyg men det är omöjligt då den talanglösa nollan Tom Cruise som inte vet ett dyft om skådespeleri har huvudrollen.
schramm
2016-12-26
Som julfesterna på mitt jobb. Fast med mer dekadens och mindre booth-calls mitt i natten.
RustyFilm
2016-12-23
Såg det här för ca 15 år sen. Var ganska så tveksam till det här då, när jag nu ser det är det på blu-ray så bilderna är lite piggare. Mitt intryck av filmen är också lite piggare, men nån betygshöjning blir det inte. Underlig film ere. Det är det förledande och laddade bildspråket som leverera något utöver det vanliga (filmens klo). Men vad som egentligen händer klargörs inte särskilt tydligt. Dröm och verklighet tycks byta plats på nått märkligt sätt ibland. Men det är ju konst (skapad av Kubrick) och då hänger väl inte alla med. Förstår i alla fall att röda tråden är Alice och Bills äktenskapskris + en hel del naket.
2016-09-18
Det här är allvarligt talat bland det sämsta skiten som någonsin gjorts, alla kategorier! Jag brukar gilla Stanley Kubrick men här lyckas han till och med bli tråkigare än Woody Allen. Handlingen är nästintill obefintlig, karaktärerna känns träiga och hela tiden sitter man och väntar på att något ska hända - men förgäves.
nahojgrebredos
2016-02-16
Den här filmen är så fruktansvärt bra! Kubrick visste vad han gjorde.
Lotso
2015-12-07
I sin helhet är Eyes Wide Shut en film som lyckades leverera till mina förväntningar. Den tar upp ett ämne som många kan känns igen sig i. Hur det är att vara i ett äktenskap, och bördan de båda parterna får bära. Det känns äkta och Kubrick förstår sig på sina karaktärer. Men det är också de visuella som talar sitt tydliga språk. Julgranarna och julbelysningen ger det den där extra magiska känslan som gör filmen mer magisk på något sätt. Tillsammans med magnifikt kameraarbete. Det må inte vara definitionen av ett mästerverk. Men detta är en värdig film att gå ut på för en mästare som Kubrick. Han själv ansåg detta var hans personliga favorit innan han dog, och jag tror det är det viktigaste.