2.8

Faceless

Frank Flamand är en plastikkirurg som desperat letar efter ett nytt ansikte till sin vanställda syster. Till sin hjälp i sökandet har han sina två galna medhjälpare samt Nazi-kirurgen Dr. Orloff som är den enda som kan utföra ansiktstransplantationen. Det är dock inte helt problemfritt. Misstänksamma patienter på Frank's klinik snokar och en privatdeckare är honom på spåren...

Originaltitel Faceless
Alternativ titel Les Predateurs de la nuit
Regissör Jesus Franco
Manus René Chateau
Genre 80-tal, Skräck, Thriller
Skådespelare Telly Savalas, Stéphane Audran, Brigitte Lahaie, Christopher Mitchum, Caroline Munro, Helmut Berger, Christiane Jean, Anton Diffring, Tilda Thamar, Howard Vernon, Florence Guérin, Doris Thomas, Pascale Vital, Lina Romay

dudson
2021-04-29
Länge sedan man plöjde denna Sleaze-fest.# Inte bra direkt" .Men rejält-80/tals-plastig. Fast gillar man operationer & blods-spillan, samt en äldre Savalas. Så varför inte se denna smått obskyra rulle#) Sen ärju omslaget en riktig härlig skapelse heeheee,,,)
2021-04-19
Snaskig, men ovanligt osleazig och sofistikerad Franco. Ett bra tempo och fin 80-tals atmosfär plus en del schysta dödsscener. Även kul med en "all star cast" för en sån här produktion.
schramm
2013-04-10
Franco ger sig på klassikern Eyes Without A Face, fast tar bort tristessen från orginalet och kryddar med fjolliga bögar som ropar gällt när dom får en smäll, lyxig 80-tals miljö, lättfotade kvinnor och nazister. Vad mer kan man begära? Ganska mycket mer om man frågar mig, men faktum är att Franco lyckas göra en ovanligt underhållande våffla här. Det är dumt och det är våldsamt=bra grejer!
craptastic
2011-09-16
Halva filmen hatar jag, den andra halvan älskar jag. Bra Franco som lunkar på i ett skönt tempo och har ett godkänt manus. Dock känns den riktigt snuskig och äcklig. Skådisarna luktar illa. En del fina camp bitar. Säkert en av Franco's bättre.
2010-09-11
Den mest annorlunda Franco-filmen jag sett. Ett högre berättartempo och en nästan amerikansk atmosfär (vilket faktiskt är till filmens fördel), jämfört med allt annat jag sett av JF. Underbart uselt splatter, Tant Lahaie, lite naket, Kojak och ett bra slut. En trea på denna känns självklart. (7+/15)
brtkrbzhnv
2010-01-14
Mongomongomongodålig musik, omotiverade osedligheter och bottenlös b:ighet, men det halvbra slutet höjer denna till en tvåa. Nazisten var också kul. Men musiken var verkligen sanslöst pjåkig.
akasava
2008-10-06
Stark tvåa. Soundtracket drar ner betyget ett helt snäpp om inte nästan två.
DanielMott
2008-07-01
Ett riktigt mästerverk, för att vara Franco det vill säga. Och så var det ju Anton Diffrings svansång, bara en sån sak.
idd
2007-06-05
precis som tippat är det den hittills bästa francon jag sett.. grötiga mord, sköna karaktärer å story samt en helt fantastiskt korkad dialog med många oförglömliga repliker! brigitte lahaie e alltid lika kitch-kul å se.. det enda dåliga med filmen är egentligen det avskyvärda softcore-soundtracket som bara känns sövande å ganska äckligt..
filmmange
2006-07-14
Den bästa Franco filmen efter Love letters of a Portuguese nun, mycket bra, spännande och blodig!