3.6

Faces

Richard träffar en mycket yngre kvinna och inleder en affär med henne samtidigt som hans fru förförs av en ung man.

Originaltitel Faces
Regissör John Cassavetes
Manus John Cassavetes
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare John Marley, Gena Rowlands, Lynn Carlin, Seymour Cassel, Fred Draper, Val Avery, Dorothy Howard

idaho1981
2020-11-15
Rowlands lyser klart starkast i denna spännande och välspelade film. Lite lång men håller ändå intresset hela tiden.
Asmorod
2017-08-13
Högtravande tramsande, stundtals kasst ljud, bedrövligt foto, ointressant skrattkavalkad.
myslas
2015-12-01
Bra film med intressant dialog och fint närbildsfoto. Jag kan dock inte undgå att störas av allt skrattande hela tiden och den var för lång för ett högre betyg.
Ful_fisk
2015-07-08
Den främsta Cassavetes-filmen jag hittills sett. Intensivt och välspelat med dialog och kammarspels-aktig stil rakt igenom, och massvis med närbilder. Fascinerande berättelse, bra skådisar och allt. Några transportsträckor fanns dock, och jag kunde ibland störa mig på allt skrik och skratt. Men överlag en riktigt grym film!
Erinaceus
2015-05-11
Min lokala (nåja) biograf visar denna månad en bunt Cassavettes-filmer, och detta var den andra i serien efter Shadows. Jag har genast blivit ett fan, även om jag inte riktigt kan bedöma vad det är jag gillar. Helt klart är han är före sin tid i alla fall, och alla karaktärer är väldigt intressanta. Som tillägg till Shadows har den här dessutom ett intressant sätt att berätta historien, där man inte vet exakt vad som hänt, på ett bra sätt, inte det forcerade sätt man ofta stöter på. Ser fram emot resten av filmerna i serien.
DonActive
2014-08-19
Två timmars närbilder av sunkiga människor. Intimt och välregisserat. Lite ointressant och långdraget ibland, men det är svårt att inte blir insvept av all ångest, smuts och svett. En stabil fyra blir det naturligtvis.
NEDERVETIL
2014-01-10
Jag är fascinerad av berättar stilen, få i drömfabriken kommer så nära som Cassavetes den verkliga människan....
fabbe86
2013-12-07
Kunde varit intressant men inte här. Babblig och lågdragen. Instängdhet och ångest som döljs av desperata skratt. Ingen agerar efter hur de känner. En kan undra varför människan gör så, för vem liksom...
hestret
2013-11-01
Välspelad i intressanta och rätt originella supernonchalanta karaktärer, som ju mer än ofta inramas i magnifika närbilder. Dock är väl karaktärskildringen bra mycket starkare i bildspråket än i själva narrativet, vilket sänker filmen lite. Men filmen heter faces av en anledning. Gillar också hur filmen skiftar mellan drama, komedi och ren tragik utan några som helst problem eller tydliga sömmar. Men det kanske ändå är dialogen som lyfter den här filmen till den stabila fyran den är. Dialogen sitter som ett smäck och känns väldigt naturalistisk på ett positivt sätt. Noterade också att skratten i den här filmen känns äkta, om än väldigt nervösa, vilket är rätt ovanligt i filmer. Dock greppade den inte riktigt tag på ett känslomässigt plan till fullo och den kändes kanske lite lång stundtals. Sedan tycker jag ljudet känns rätt tråkigt. Men bra grejer.
DrT
2013-05-07
Naturalistiskt skådespeleri som tyngs ned av ett, genom filmen genomgående, falskklingande lustgasskrattande från samtliga karaktärer i filmen, samt av att storyn bara är ännu en i raden av de (oerhört) tråkiga och statiska inblickarna i medelklassens tristess.