2.2

Fåfängans fyrverkeri

Den kaxige finansmannen McCoy har det väl ordnat för sig, men hela hans priviligerade tillvaro vänds upp och ner när han och hans älskarinna råkar köra fel i New York. De hamnar i ett slumområde och blir inblandade i en smitningsolycka som får oanade konsekvenser.

Originaltitel The Bonfire of the Vanities
Regissör Brian De Palma
Manus Michael Cristofer
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Tom Hanks, Melanie Griffith, Bruce Willis, Kim Cattrall, Saul Rubinek, Morgan Freeman, Kevin Dunn, Clifton James, Alan King, Donald Moffat, Kurt Fuller, Adam LeFevre, F Murray Abraham, Beth Broderick

dudson
2020-02-23
Helt sinnes-sjuk film där verkligen inget..hänger ihop" typ- "någon" kändis rättegångs drama blandat med opera samt ras-spänningar. Fy fan vilket crap. Storyn är lövtunn! Skådespelarna är off. Då spec Hanks som mest springer runt stressig och med ett konstant creep smile/ Willys är som alltid sevärd iaf"
vetegrodd
2016-04-20
Gillade verkligen 90-tals stämningen i filmen! Själva stämningen känns inte förlegad så som kanske andra 90-tals filmer som åldrats dåligt, jag bara fastnade för den. Handlingen är lite seg emellanåt, men väldigt intressant ibland. Filmen går väl som helhet en mittenväg mellan dessa extremer, så den resulterar lite ljummen tillslut, men samtidigt lite speciell, och man ville ändå se klart den. Morgan Freeman är grym som vanligt!
ergopliroforia
2015-02-09
Samhället styrs av färgade minoriteter, judar och fredsaktivister, svarta är ointelligenta djur blabla [...] missförstådd vit man, två timmar konspirationer och rasistpropaganda. Morgan Freeman är som klippt och skuren för sin roll, det vill säga som den husn**** han är.
2014-11-23
Eftersom jag inte har läst Tom Wolfes bok så kan jag inte instämma i hurraropen men jag instämmer gärna i de besvikna filmtittarna som är besvikna med filmen. Filmen är en varken eller - film som går att se om det inte hade varit för att samtliga superstjärnor spelar över.
Ghostface
2012-10-26
Småunderhållande 90-talsrulle på gott och ont.
bytat
2011-12-23
kalkonfyrverkeri.
FabianBom
2010-12-25
bra underhållning
FilmGuden
2010-09-26
Väldigt uppblåst kring en ointressant, å forcerat komisk historia. Tom Hanks och Bruce Willis gör bra ifrån sig. Morgan Freeman oerhört bra. Konstig ton till grundliga flummerier.
Jin
2008-03-20
Den här filmen är ju helt jävla värdelös. Tror heller inte att jag riktigt förstod vad den handlade om egentligen? Gör nån det? Aja.. kommer ihåg att Hans Wiklund gav den 4 tummar upp typ innan den gick på tv. ... Skämt?! haha. Sjukt dålig.
jonbo
2007-10-11
Jag fattar inte denna skit. Tom Hanks är dålig, Bruce Willis är dålig och Melanie Griffith är usel. Enda strimma av hopp är Morgan Freeman, men han är med alltför lite för att det ska vara avgörande.