3.5

Fågelskrämman

De två fattiga lodisarna Max och Lion träffas i North Carolina. Max har sparat sin lön under en tidigare fängelsevistelse för att kunna öppna eget och Lion vill till Detroit för att hälsa på sitt barn, som han aldrig sett. När Max berättar om sina planer att öppna en biltvätt i Pittsburgh beslutar de sig för att göra sällskap och deras färd går mot okända mål och drömmar.

Originaltitel Scarecrow
Regissör Jerry Schatzberg
Manus Garry Michael White
Genre Drama, 70-tal, Roadmovie
Skådespelare Al Pacino, Gene Hackman, Eileen Brennan, Richard Lynch, Ann Wedgeworth, Penelope Allen, Dorothy Tristan

Ghostface
2016-12-16
Skön stämning i miljöer och karaktärer i denna vagabondrulle som inte mynnar ut i särskilt mycket vilket sänker betyget en del. Betyget är ganska svagt.
Ful_fisk
2015-09-20
Jättefin historia om vänskap med Gene Hackman och Al Pacino i huvudrollerna. Skitsnyggt foto, bra skådespeleri. Lite väl öppet slut dock.
2014-11-21
Nu är det många, många år sedan jag senast såg den men det som jag fick med mig den gången var att detta inte var bra. Det finns dock ljuspunkter och det är att få se Al Pacino agera då han var som bäst och även Gene Hackman är riktigt bra. Samspelet fungerar också bra mellan dem. Även snyggt foto men inget mer att glädjas över.
papabobadiof
2014-11-11
Ojämn film - tidvis ointressant och tråkig, tidvis rätt så gripande. Konstigt slut dock. En trea allt som allt.
Gigi1943
2014-02-03
Nu gör jag nåt som jag tidigare bestämt att jag INTE ska göra, nämligen att betygsätta och kommentera en film som jag bara såg den första kvarten på (om ens det) och eftersom jag litar fullständigt på min son så får det bli hans synpunkter som gäller för mig (fast jag sänkte betyget ett snäpp), UCK så ointressant inledning, fick mig inte ens att undra vad som skulle hända, jag plågades i flera minuter. DESSUTOM fanns det ingen svensk text vilket gjorde filmen ännu mer plågsam!

2013-12-07
Helt klart en bra film men golvad blev jag inte förutom av någon enstaka scen så betyget blir en medel till stabil 3a!
ClintanTheKing
2013-11-10
En bortglömd film som ju är helt fantastisk!
Raimo_1985
2013-05-07
Funderade först på en trea men alltså, skådespeleriet är ju helt otroligt som vanligt från dessa herrar och det är en bra historia. Eller alltså skådespeleriet är bättre än själva filmen.... Äh det får bli mellan en trea och en fyra helt enkelt.
2013-03-17
Väldigt ojämn film med både toppar och dalar. Stämningen är enormt dynamisk, det är glättigt, det är kolsvart och det är gråsegt. Som helhet blir det rätt så tradigt, och emellanåt känns det som scenerna klipps mitt i. Men Hackman och i synnerhet Pacino levererar, och scenen med Skattkammarön är helt fantastisk. Definitivt en film jag kommer minnas som bättre än vad jag tyckte när den pågick. (8+/15)
Berniey
2013-01-21
Sorgligt och finstämt drama!