3.3

Fahrenheit 451

Guy Montag är brandman i ett London där böcker har förbjudits, eftersom de distraherar medborgarna. De böcker som påträffas bränns demonstrativt på bål. Baserad på romanen av Ray Bradbury.

Originaltitel Fahrenheit 451
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean-Louis Richard
Genre Science Fiction, Drama, 60-tal
Skådespelare Julie Christie, Oskar Werner, Cyril Cusack, Anton Diffring, Bee Duffell, Jeremy Spenser, Alex Scott, Ann Bell, Arthur Cox, Noel Davis, Eric Mason, Anna Palk

Skapad 2019-11-20 av zettinger
Man skulle kunna tänka sig att François Truffauts samhällskritiska film Fahrenheit 451 - en filmatisering av Ray Bradburys bok med samma namn - var brännande het när den kom ut 1966 då Europa va...   Läs mer »

hsimpson
2019-07-20
Ganska mossig, inte spännande eller underhållande, och taffligt formspråk, som Albion skrev.
#54
2018-01-19
Intressant, men inte särskilt engagerande.
StureStenhög
2017-07-18
En ganska lyckad filmatisering, i vissa aspekter är den rent av en förbättring jämfört med boken. Jag fann boken lite för tjurigt konservativ och utvecklingsfientlig, och de tendenserna finns inte på samma sätt här. Jag gillar också den visuella gestaltningen av den här världen, den lite torra brittiska framtoningen passar materialet bra. Brandbilsutryckningarna är pompösa på helt rätt sätt dessutom. De intressanta teman som boken för med sig slarvas heller inte bort, men själva storyn är lite tunn, och det blir ännu tydligare här eftersom filmen lyckas sämre än boken med att förmedla den förändring som huvudpersonen går igenom. På det stora hela är det iaf sevärt för den som gillar sina dystopiska framtidsskildringar
Petterror
2017-02-08
Filmen tappade lite i slutet, men en stark 3:a!
Albion
2017-01-13
Visst är det en skruvad film som ändå är imponerande konsekven i det tämligen taffliga formspråket. Det hela känns alltför fånigt. En liten kul passus är att regissören Truffauts nydanande skapelse, filmmagasinet Cahiers des Cinema, flimrar förbi i all hast i ett av de brinnande bokbålen. Nja detta var väl ingen vidare filmupplevelse annars och betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
Hompen
2016-09-08
Klart mossig film. Varken manus eller miljöerna är bra. Skådespeleriet är blandat. Julie Christie är bra, men har inte mycket att arbeta med.
gjoob
2016-08-07
Inte alls på samma nivå som romanen, vilken är fantastisk. Kändes sval och förvånansvärt tom i jämförelse.
NtoNW
2015-07-13
När jag läste kommentarerna om filmen, så trodde jag att den skulle vara sämre än den egentligen var. Jovisst är filmspråket 60-talsaktigt och konstigt vore det annars. Men detta tillsammans med storyn och känslan i filmspråket gav mig en fin filmupplevelse.
Miamia
2015-01-16
60-talsestetiken är underbar. Problemen med produktionen lyser igenom, men den är absolut sevärd ändå.
precineadd
2014-04-17
denna klickade inte för mig även om den är lite för intressant för att dissa helt - största problemet är att filmen (oaktat daterad 60-talsscenografi) helt misslyckas med att skapa en realistisk värld och en ingång för åskådaren. jag antar att frasse varit ute efter att göra något mer cerebralt och meta-nivå-aktigt - typ en "vi-är-redan-där"-zombiefilm av bradburys bok om zombiesamhälle - men han missar bokens egentligen väldigt amerikanska ruffighet. de smällfeta (och vad jag förstår helt onödiga) hitchcock-elementen är dropparna över bägaren för min del.