3.4

Fail Safe

Nyinspelning av filmen med samma namn från 1964. Amerikanska bombplan får till följd av ett tekniskt haveri, den felaktiga ordern att fälla sina kärnvapen över Moskva. Oförmögen att återkalla sina styrkor, tvingas USA:s president till intensiva samtal och förhandlingar med sin sovjetiske motsvarighet. Samtidigt rinner tiden iväg.

Originaltitel Fail Safe
Regissör Stephen Frears
Manus Walter Bernstein
Genre Drama, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare Harvey Keitel, George Clooney, James Cromwell, Don Cheadle, Brian Dennehy, Sam Elliott, Richard Dreyfuss, Hank Azaria, Noah Wyle, John Diehl

Dele
2016-02-10
Den experimentella inspelningsformen är spännande men inte till filmens fördel. Ämnet är intressant, dramatiken växer alltmer och olika perspektiv belyses. På det stora hela inte alls lika stark som Dr. Strangelove, och som nyinspelning måhända onödig. På egna ben dock helt ok.
Asmorod
2014-03-06
Väldigt... överflödig.
Rostere
2013-12-19
Inte bättre än originalet. Fortfarande intressant film.
emilstjernholm
2012-04-07
Bra skildring som gör mig intresserad av att se originalet. Välgjord.
jonbo
2010-12-09
Jag tappade intresset lite stundtals, men det är ändå trevligt att se lite antikrigstema.
amam
2010-01-28
Originalet var mer spännande men den här är också välgjord. Stabil trea.
AirikrStrife
2009-04-18
orkar remakes -.-
isecore
2008-10-07
Jag gillar att den här visades i live-sändning ursprungligen, så allting sker "direkt" utan omtagningar och folk som springer mellan scenerna.
chris_lambert_
2008-10-01
lite väl övertydlig i sin kritik mot kärnvapen. Jag tycker dessutom att vissa skådisar sköter sig halvdant. Välgjort men inte såmkt mer.
Cthulhu4prez
2008-09-07
Schysst rulle. Föll mig i smaken då jag gillar temat. Slutet var bra också...