3.6

Failan

Kang-jae är en misslyckad smågangster på väg nedåt i gänget. För att tjäna in några extra slantar går han med på att gifta sig med Failan som annars inte skulle få stanna i Korea. Hon är en föräldralös flicka från Kina, som kom till landet för att leta efter sina släktingar. Släktingarna har dock flyttat till Kanada, och hon har ingen att vända sig till varken i Kina eller Korea. Överlycklig över att hon får stanna i landet skriver hon ett brev till Kang-jae, något som väcker känslor han inte trodde att han hade.

Originaltitel Failan
Regissör Song Hae-sung
Manus Jiro Asada
Genre Romantik, Drama, 2000-tal
Skådespelare Choi Min-sik, Cecilia Cheung, Kong Hyeong-jin

Redfield4ever
2015-08-14
Lite seg i början men sen... wow. En såndär film som gick från "vad är så speciellt med denna?" till "mästerverksnivå". Värd sitt rykte som en av Koreas bästa filmer.
JimCarrey
2013-04-01
Extremt originellt grepp på kärleksgenren. Och extremt vackert utförande.
Engravadlax
2012-10-10
Choi Min-sik gör filmen helt enkelt.

2011-11-17
Choi Min-sik är en väldigt begåvad herre, jag tror aldrig jag sett honom göra något dåligt eller halvhjärtat. Gripande film, jag vacklar mellan stark trea och fyra.
foppa99
2010-12-28
jag gillar att det så abrupt o kapitalt bytte stil mitt i filmen.den känslosamma delen e klart bäst. en film som gör intryck o som man tänker på efteråt.
Stoffe88
2010-01-12
Hade den hållit samma kvalité första 30-40 minuterna som resten av filmen hade det blivit en 5a. Riktigt bra film!
idd
2009-06-16
börjar mkt bra, byter sen totalt story å blir rätt trist, men får sen faktiskt ihop det väldigt fint på slutet..
sedir
2008-08-12
Det verkar som att alla som sett filmen här på Filmtipset är döda inombords. En solklar femma. Bland det vackraste och mest rörande som någonsin gjorts. En helt ny dimension av kärlek.
MaraJade
2008-03-19
Mja, jag blev inte så impad över filmen, stora delar av filmen var långtråkig att se på och de enda intressanta scenerna var de fåtal scener med Failan.
lekke
2008-01-14
Intimt, sorgligt och vacker på en och samma gång. En otrolig överraskning från sydkorea.