3.1

Bombshell - När tystnaden bryts

Tre kvinnliga anställda bryter tystnaden och står upp mot Fox News-chefen Roger Ailes.

Originaltitel Bombshell
Regissör Jay Roach
Manus Charles Randolph
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Charlize Theron, Nicole Kidman, Margot Robbie, John Lithgow, Allison Janney, Kate McKinnon, Malcolm McDowell, Mark Duplass, Connie Britton, Alice Eve, Liv Hewson, Brigette Lundy-Paine, Robin Weigert, Rob Delaney, Alanna Ubach, Madeline Zima, Amy Landecker, Nazanin Boniadi, Stephen Root, Elisabeth Röhm, Ashley Greene, Mark Moses, Ahna O'Reilly, Anne Ramsay, Jennifer Morrison, Richard Kind, D'Arcy Carden, Ben Lawson, Josh Lawson, Andy Buckley, Brooke Smith, Bree Condon

BarryHero
2021-04-16
Välspelad film om nyhistoria där framför allt John Lithgow och Charlize Theron imponerar. Kände inte riktigt till historien om Roger Ailes så det var intressant att lära sig mer om det. Hade gärna sett någon spela Trump istället för att ha arkivbilder av honom.
2020-11-12
Superaktuellt och välgjort. Jag hade nog dock föredragit lite mindre snabba klipp. Nu blir det extremt mycket hollywood där Lithgow är den ende som är ful medan alla andra är snygga.
StureStenhög
2020-09-14
Det är som vanligt när Jay Roach gör film numera. Han berättar intressanta verkliga historier på ett kompetent sätt, men inte så mycket mer. Sämre nisch kan man dock hamna i, och även den här gången är det en väldigt engagerande film. Det är kul att få följa med bakom kulisserna hos Fox, och även om filmen inte helt lyckas hålla sig borta från billiga poänger, så intar den huvudsakligen ett betraktande perspektiv. Roger Ailes skildras exempelvis som en människa snarare än en serietidningsskurk. Det är dessutom en imponerande ensemble man har fått ihop, och i synnerhet Charlize Theron är väldigt bra. Megyn Kelly blir också den karaktär som har flest lager. Så om man inte förväntar sig något annat än en konventionell film som redogör snarare än djupdyker, så tycker jag ändå att det här fungerar ganska bra
Krantzylvania
2020-06-05
Show dont tell! Varför ska det vara så svårt? Bra film i övrigt, svag fyra
2020-04-01
Riktigt bra, jag gillar hur den är berättad och jag gillar hur vi får se många olika perspektiv på ett ganska subtilt sätt. Som hur tomte-grejen liksom spelas i bakgrunden men inte kommenteras mer, vi får fylla i det själva. Jag tycker även skildringen av makt när det kommer till sexuella trakasserier och övergrepp skildras. Ganska stark trea.
PeterTheW
2020-03-02
Intressant och väldigt välspelat. En nödvändig film, men upplever den inte som... Stark nog. Kanske för att den tar slut lite väl fort när de börjat nysta i slemmigheterna.
haajen
2020-01-28
Förstår att många av personerna i filmen kommer undan lite väl lätt då storyn kräver "hjältar" men medan jag tittade så vart jag engagerad och tyckte det var både intressant och spännande. Robbie och Theron imponerar med sina prestationer och Lithgow är slemmig till max.
DYV
2020-01-26
Det är verkligen upplagt för att kunna bli ner oerhört spännande dram med nerv med mycket ingredienser på plats. Maktmissbrukaren som med raffinerade metoder styr med järnhand, utsatta kvinnor som är i olika faser av sina karriärer som är eller har varit i beroende ställning, det politiska förhållningssättet, mediebranschen, Donald Trump mm. Tyvärr blir lite varken hackar eller malet. Det känns som något mellanting mellan dokumentärt och drama. Den tar inte ut svängarna och utnyttjar de miljöer och omständigheter som råder på bästa sätt för att skapa nerv och dramatik, utan vill försöka vara trogen och uppriktigt till en viss nivå, men tar sig ändå friheter att använda sig av påhittade karaktärer så som Margot Robbie's. Manuset och dialogen har inte riktigt edge helt enkelt, vilket är trist med tanke på den stjärnspäckade ensemblen som ändå gör sitt bästa.
abnormal
2020-01-26
Intressant, men djupdyker inte tillräckligt mycket. Håller med en LenWIdleheyt om att man bör se samtalet mellan de riktiga kvinnorna som filmen baseras på och som kompletterar och förklarar än mer.
myslas
2020-01-23
Den stora styrkan i den här filmen är utan tvekan skådespelarna. De gör det här till en rätt bra film av något som enkelt kunde blivit ett rejält magplask. Manuset är inget speciellt och jag stör mig mycket på både klippning och foto. De måste ha slagit något sorts rekord på närbilder av ansikten. Den här historien förtjänar en riktigt bra dokumentär istället men det lär väl dröja bra många år innan folk börjar prata offentligt om det här så fram till dess får vi nöja oss med detta. Svag trea.