Falken och snömannen

Chris bestämmer sig för att sluta studera och hans far som är fd FBI-agent blir väldigt upprörd. Men han skaffar ändå sin son ett jobb som väktare. Men snart börjar Chris sälja hemligheter till ryssarna.

Originaltitel The Falcon and the Snowman
Regissör John Schlesinger
Manus Robert Lindsey, Steven Zaillian
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Timothy Hutton, Sean Penn, David Suchet, Lori Singer, Pat Hingle, Dorian Harewood, Michael Ironside

2017-02-18
Bättre än jag trodde, även om man kunde utvecklat Timothy Huttons karaktär lite mer, det liksom bara hände kändes det som, vem vet det kanske så det var. Sean Penn är väldigt bra på att spela obehaglig och jobbig. En intressant historia trots allt.
2017-02-16
Halvdan film, men fräckt 80-talssoundtrack med bl.a. David Bowie.
92axha10
2017-02-11
Fachinarande att det är baserat på verkliga händelser. Spioneri är verkligen en knepig bransch. Spännande skildring över hur lätt det kan vara att stjäla information. Debatten om hur mycket makt underrättelsetjänster och spioner bör har är definitivt fortfarande aktuell.
jopjop
2017-02-11
Stark trea. Sean Penn är precis så störig som han brukar vara. På ett bra sätt.
lyssander
2016-01-23
Vi är många som sörjer David Bowie nu. Då är denna film en bra tröst. En bra story. En Sean Penn i sitt esse. En utmärkt Timothy Hutton.Och förträfflig filmmusik av Bowie.
2013-12-01
Intressant koncept, kanske mest som tidsdokument då den i all välvillighet känns extremt daterad. Penns eneverande karaktär lyser och hade den inte varit utdragen till hela 130 min skulle antagligen betyget hoppat upp ett snäpp till.
labi
2011-10-22
Egentligen är filmen inte värd mer än en tvåa. Klichéer staplas på varandra, Pat Methenys musik känns riktigt malplacerad och jag blir aldrig riktigt engagerad. Men Sean Penn, Timothy Hutton och David "Poirot" Suchet i samma rulle borgar i alla fall för riktigt vasst skådespeleri. Ett extra plus dessutom för att Lori Singer jobbar på en biograf där de kör Buñuel-filmer. En trea då.
rchk
2010-04-20
har haft soundtracket med bowie i bakhuvudet ända sedan jag var en liten valp, men såg filmen först nu.
Blink182
2009-12-16
Sean Penn är riktigt bra i den här filmen.
Spidde
2009-03-02
Stark trea! Bra driv och hyfsat spännande. Skådespelarna är bra. Sean Penn gör mig aldrig besviken, men Timothy Hutton är också riktigt bra. Jag tycker storyn är intressant, men det hade varit mer engagerande om man fått veta lite mer om huvudpersonens ideologiska motiv. Kärlekshistorien kändes också lite malplacerad, och borde kanske ha fått mer utrymme. Men på det stora hela en klart sevärd film.