3.2

Fallet Martha Ivers

Martha är rik och kontrollerar sin lilla hemstad. Hon och hennes veka make delar en hemsk hemlighet, Martha har mördat.

Originaltitel The Strange Love of Martha Ivers
Regissör Lewis Milestone
Manus Robert Rossen, Robert Riskin, John Patrick
Genre Drama, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Kirk Douglas, Barbara Stanwyck, Van Heflin, Lizabeth Scott, Judith Anderson, Roman Bohnen, Darryl Hickman, Janis Wilson, Ann Doran, Frank Orth, James Flavin, Mickey Kuhn, Charles D Brown

Ful_fisk
2021-12-06
Bra inledning och sedan en intrig som jag inte överhuvudtaget kan lista ut på förhand, det är starka kort! En snårig film som aldrig riktigt avslöjar vart den är på väg, och som har bra skådisar och snyggt genomförande. Bristen är kanske att filmen aldrig riktigt landar i en exakt poäng kanske, men den hade mig på halster hela vägen i alla fall. Bra grejer!
StureStenhög
2020-01-12
En hyfsat underhållande noir som dock är lite för pajig överlag för att jag ska kunna ta den på allvar. Karaktärerna saknar trovärdighet och det saknas logik i det mesta som händer. Filmens mest dramatiska scener är dessutom lite för inkompetent genomförda och får därför inte den effekt det är tänkt. Men Barbara Stanwyck är alltid sevärd och det finns en del kul dialog samtidigt som storyn är tillräckligt egensinnig för att hålla mitt intresse. Så tvåan är åtminstone ganska stark
Tonti
2019-11-03
En mustig dekokt som är klart mer drama än noir, men målar upp en trovärdig variant av den mellanstora amerikanska staden i händerna på en mäktig familj. Kirk Douglas har ännu inte blivit maskuliniteten personifierad utan bjuder på en vekare och ganska intressant variant av sig själv. Kanske lite tröttsamt triangeldrama i längden men inte helt förutsägbart ändå.
Albion
2018-12-17
Riktigt bra klassiker. Tät intrig och snyggt filmad. Det här är en filmupplevelse helt i min smak. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
erosagape
2018-11-29
Höll mig i ett fast grepp från första början ända in i kaklet.
stgurgel
2018-03-01
Givetvis galet bra skådespel, och bra foto med. Men inte en film som underhåller, iaf inte mig
Zipper
2011-10-31
Stanwyck och Douglas = wow! Riktigt snygg noir, jag är faktiskt lite upprymd!
Astrojacob
2011-09-17
Wow! Fick en ny idol - Van Heflin. Hur kan jag missat denne coole kille? Överglänser både Kirk Douglas o Barbara Stanwyck och Lizabeth Scott var en spöklik kopia av Lauren Bacall. Att sedan "Mrs Danvers" från "Rebecca" är med gör inte stämningen sämre. Fick Oscarsnominering för Manus och hör absolut till de bättre klassiska filmnoirfilmerna. Miklos Rozsas (Spellbound, Ben Hur, Double Indemnity) musik fulländar Femman! Awsome... for B&W-lovers.
Redwood
2010-10-12
En välspelad och bitvis spännande film-noir, men den berör mig inte så värss mycket.
kennert
2009-09-27